سخت افزار

ایکس باکس سری ایکس دقیقاً چقدر قدرتمند است؟

در تست‌های مبتنی بر پی‌سی،‌ فعال‌سازی SMT می‌تواند ۳۰ درصد عملکرد اضافه را در اپلیکیشن‌هایی خاص به ارمغان آورد. با این همه، حداقل در عناوین زمان لانچ، مایکروسافت انتظار دارد توسعه‌دهندگان به سراغ حالت ۳.۸ گیگاهرتزی با SMT غیرفعال بروند. اندرو گوسن، معمار سیستم ایکس باکس اینطور توضیح می‌دهد:

از نقطه نظر یک توسعه‌دهنده بازی، انتظار داریم بسیاری از آن‌ها به هشت هسته بچسبند چون بازی‌های آن‌ها با توزیعی ساخته می‌شوند که معمولا روی هفت هسته و هفت رشته کاری تنظیم شده‌اند.

و بنابراین برای آنکه کاری وسیع‌تر انجام دهند، برای اینکه ۱۴ رشته سخت‌افزار را به کار بگیرند، باید این کار را به سیستم بسپرند. اما بعد شما باید وظایف را حتی موثرتر از قبل میان آن‌ها تقسیم کنید. به این ترتیب داریم متوجه می‌شویم که بسیاری از توسعه‌دهندگان -وقتی با آن‌ها در مورد انتخاب‌هایشان برای زمان لانچ صحبت می‌کنیم- به سراغ SMT غیرفعال و کلاک بالاتر می‌روند.

هسته پردازنده هم شخصی‌سازی شده – خصوصا برای امنیت، قدرت و پرفورمنس بالاتر. و با ۷۶ مگابایت SRAM روی چیپست، تصورش منطقی است که کش غول‌آسای L3 در چیپ‌های دسکتاپ Zen 2 به طرقی کاهش یافته باشد. دقیقا همین پردازنده سری ایکس در سرورهای کلادی استفاده شده که جایگزین مدل‌های مبتنی بر ایکس باکس وان xCloud می‌شوند.

برای این کار،‌ AMD یک ارور کارکشن EEC برای GDDR6 ساخته که هیچ تاثیری بر پرفورمنس نمی‌گذارد (در واقع چیزی به نام G6 سازگار با EEC نداریم، بنابراین ای‌ام‌‌دی و مایکروسافت راهکار مخصوص خودشان را توسعه داده‌اند) و قابلیت‌های مجازی‌سازی هم در دستگاه به کار رفته. و این ما را به نخستین قابلیت بسیار هیجان‌انگیز دستگاه می‌رساند: پردازنده سری ایکس قادر به اجرای همزمان چهار بازی ایکس باکس وان اس روی چیپستی یکسان است و شامل یک انکودر داخلی ویدیو جدید می‌شود که تا شش برابر سریع‌تر و قابل اتکاتر از انکودر اکسترنال فعلی در سرورهای xCloud است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا