بررسی بازی ایرانی What Happened

خودکشی دومین عامل مرگ در بین نوجوانان و جوانان بین ۱۵ تا ۲۹ سال در سراسر جهان است. سازمان جهانی بهداشت میگوید هر ۴۰ ثانیه یک فرد در گوشهای از دنیا خودکشی میکند و این رقم سالانه به ۸۰۰ هزار نفر میرسد. اختلالات افسردگی، مانیا (شیدایی)، مشکلات خانوادگی و مصرف خارج از کنترل مواد مخدر از فاکتورهای اساسی خودکشی در سراسر جهان هستند. اگر تا به امروز به سلامت روانی خود و اطرافیانتان اهمیت نمیدادید زمان آن رسیده که یک بازی ویدیویی نظر شما را تغییر دهد.
What Happened راجع به زندگی یک نوجوان به نام استایلز است که لحظه به لحظه بیشتر به خودکشی نزدیک میشود و شما در آخرین لحظات با او همراه میشوید تا از دریچه ذهن او نظارهگر اتفاقات مهیب و وحشتناکی باشید که تجربه میکند. البته که میتوانید با تصمیمات درست، استایلز را از خطر خودکشی نجات دهید و آسایش را به زندگیش برگردانید ولی تمام آنچه در طول بازی میبینید تصورات ذهنی آسیبدیده از تراماهای خانوادگی دوران کودکی و تجربه عشق نافرجام نوجوانی است که با سوء مصرف مواد روانگردان همراه شده است. ترکیبی از تمام فاکتورهای بیرونی موثر در ایجاد اختلالات روانی که میتواند یک نوجوان را به فکر خودکشی بیاندازد.
نکته: این بازی 10 مرداد 99 در پلتفرم استیم عرضه شده و بعدها برای کنسولها نیز ارائه خواهد شد. کد بازی توسط شرکت سورنا گیمز و استودیو Genius Slackers در اختیار مجله ای سی بلاگ قرار گرفته. برای تهیه این بازی میتوانید به صفحه What Happened در فروشگاه استیم سر بزنید و بازی را با قیمت ۲۵ دلار خریداری کنید (بازی تا یک هفته دیگر با ۱۰ درصد تخفیف ارائه میشود). این بازی به دلیل عدم تناسب محتوای آن با بازار کشور، احتمالا در فروشگاههای داخلی منتشر نخواهد شد.

استایلز و ناخودآگاه بیرحم
امکان ندارد روزهای تلخی را در زندگی تجربه نکرده باشید. روزی که حال خوبی ندارید ناخودآگاهتان هم دست به دست تمام عوامل بیرونی میدهد تا شما را به زیر بکشد. این حکایت استایلز و ذهن بیرحم و دستهای سیاه و چندشآوری است که در طول بازی به سمتش میآیند. ذهن استایلز که در بازی با اسم Mind از ابتدا همراه شماست مرتبا در گوشش میخواند که تو موجود بیارزشی هستی، دیگران به تو اهمیت نمیدهند و از آشغال هم کمتری. اگر تاکنون با اشکال حاد افسردگی و بیماریهای روانی دست و پنجه نرم نکردهاید، ذهن استایلز در جایجای بازی میتواند به شما کمک کند دیگران را بهتر درک کنید و وقتی کسی برای شما از مشکلات روحیاش میگوید پیش از قضاوت و تبدیل شدن به یک دست سیاه دیگر که او را بیشتر به زیر میکشد، فکر کنید و او را یک قدم به وخامت اوضاع نزدیکتر نکنید. فرم و روایت داستان تمرکز مشخصی روی تعریف المانها و نمادها دارد و اگر جایگاه هر کدام را در ذهن آشفته استایلز متوجه شوید، بهخوبی میتوانید سفر او تا فروپاشی کامل روانی را درک کنید؛ خاطرات تیره و سیاه، زورگوییها، خشونتهای فیزیکی و کلامی قدم به قدم و جمله به جمله او را به لبه پرتگاه نزدیک میکنند و شما این بار تماشا میکنید که هر کدام از اطرافیان تا چه اندازه میتواند در تصمیمگیری برای پایان دادن به زندگی فرد آسیبدیده نقش مهمی داشته باشد، حتی به صورت غیرمستقیم.
What Happened یک بازی تجربه محور است
داستان در What Happened با میانپردههای کوتاه روایت میشود و خرده روایتهای کاغذی در محیط، ذهن وراج استایلز و نشانههای خاص در ساختمان همیشه در حال تغییر مدرسه موضوعاتی است که باید به آن دقت کنید و دنبالش بگردید تا لایههای بیشتری از داستان برایتان باز شود.
گرچه با توجه به بزرگ بودن محیط مدرسهی استایلز و مسیر نامشخصی که به خصوص در ابتدای بازی دارد، محیط پر از خالی است. تقریبا هر کمد و دری را میتوانید باز کنید و با آنها تعامل داشته باشید ولی هیچ لزومی ندارد که تا این اندازه جزئیات بیاهمیت جلوی پای گیمر قرار بگیرد در حالی که تقریبا همه آنها خالی هستند. با توجه به اینکه بازی جزئیات روایی زیادی دارد ولی مسیر گیمپلی کاملا مشخص و سرراست طراحی شده، بهتر بود که بلاتکلیفی بازیکن هم در محیط بزرگ مدرسه کمتر و هدفمندتر میبود. ۱-۲ ساعت ابتدایی بازی درهای زیادی باز میکنید تا اینکه بالاخره متوجه شوید بازی جز چند دستنوشته چیزی در محیطش ندارد که به شما اطلاعات اضافهای از زندگی استایلز بدهد. هر آنچه لازم است در مورد استایلز بدانید در مسیر داستان به شما گفته میشود و گشتن در محیط آنقدرها که انتظارش را دارید پرثمر نیست.
در بازی What Happened شانس نجات دادن استایلز به شما داده میشود ولی نجات او منوط به کارهایی است که در طول بازی انجام میدهید. هر چه تصمیمات شما در راستای آرامتر کردن استایلز باشد احتمال زنده ماندن او هم بیشتر میشود ولی دقیقا مشخص نیست که کی و کجا چه تاثیری در سرنوشت زندگی او میگذارید. گاهی اوقات تصمیماتی که میگیرید حتی برداشتی کاملا شخصی دارند. مثل سوزاندن خاطرات یا حفظ آنها. نقاطی که منجر به مرگ یا ادامه زندگی استایلز میشوند به خوبی مشخص نیست و این دو موضوع شاید مهمترین نقاط ضعف در روایت و طراحی گیمپلی What Happened باشند.
بازی What Happened را باید تجربه کنید
نه به خاطر اینکه یک بازی ایرانی است یا اینکه بازی خوبی است، بلکه به خاطر فهم دقیقتری از مشکلات روحی و روانی که مهمترین دغدغه تیم Genius Slackers بوده. بازیهای ویدیویی کمی تا به امروز راجع به چنین مفهومی ساخته شده و گیمر را در جایگاه یک انسان آسیبدیده به لحاظ روانی قرار داده. What Happened بازی مهمی است چون با تیم هنری فوقالعادهای که طراحیاش کردهاند قصد دارد شما را به یک سفر سورئال ببرد.
این بازی برای چه کسانی مناسب نیست؟
بازی What Happened با تمرکز روی نقاط سیاه و تاریک زندگی نوجوانان ساخته شده و گرچه موضوع کلی آن پیرامون اختلالات روانی یک نوجوان است اما به دلیل استفاده از تصاویری نظیر آسیب زدن به خود با اشیاء تیز، صحبت راجع به مرگ و خودکشی، استفاده از فحش و الفاظ رکیک و مواد مخدر، برای کودکان و نوجوانان تجربه جالبی نیست.

هدف این بازی آگاه ساختن مردم از اتفاقی است که در ذهن افراد مبتلا به بیماریهای روانی رخ میدهد و برخلاف ادامهی Life is Strange یک بازی فن سرویس برای نوجوانان نیست. بنابراین اگر پسزمینه مشابه این دو بازی باعث شده که فکر کنید تجربهای یکسان در انتظارتان است سخت در اشتباهید.
What Happened را بازی کنید تا با کسانی که از افسردگی، اختلالات روانی و مشکلات روحی با شما صحبت میکنند مهربانتر باشید و درک بهتری از آنچه در ذهن آنها میگذرد داشته باشید. تفکر استایلز که مثل یک مته درون مغز او فرو میرود، ناخودآگاهی بیرحم است که شاید فرد سالم درکی از آن نداشته باشد اما به همان اندازه خطرناک است و فرد را به مرحله خودکشی میرساند.
زمان لازم برای تمام کردن بازی
7 تا ۸ ساعت

خلاصه بگم که…
بدون ذرهای تردید، What Happened بهترین بازی ایرانی است که تا به حال بازی کردهام و دغدغهمندی تیم Genius Slackers مهمترین فاکتوری است که تجربه این بازی را بسیار ارزشمند و حائز اهمیت میکند. اگر تجربه افسردگی و مشکلات روحی را به هر شکلی داشتهاید، کابوسهای استایلز را درک میکنید و اگر در چاه عمیقی گیر سگ سیاه افسردگی نیفتادهاید، What Happened با تصویرسازی معرکه و هنرمندانه نشانتان میدهد که چقدر باید مراقب اطرافیانتان باشید.

میخرمش
بازی What Happened تجربهای ارزشمند است که ارزش تکرارش برای مخاطبی که میتواند با آن ارتباط برقرار کند بالاست. گیمپلی ساده و سرراستی دارد و به مدت ۷-۸ ساعت درگیرتان خواهد کرد تا درون ذهن استایلز کنکاش کنید و اتفاقاتی سورئال را به چشم ببینید که شما را بیشتر به تاریکی ذهن یک نوجوان افسرده و درگیر با شیدایی نزدیک کند.

نمیخرمش
بازی What Happened برای رساندن مفهوم خود از تصاویری استفاده میکند که مناسب هر فردی نیست. اگر تجربه افسردگی و اختلالات روانی را داشتهاید ممکن است این بازی برای شما یادآور لحظات تلخی باشد. اگر هم از بازیهای تجربه محور که گیمپلی پیچیدهای ندارند لذت نمیبرید، باز هم این بازی برای شما مناسب نیست.
-
امتیاز مجله ای سی بلاگ80 - امتیاز کاربران