بررسی بازی مختار: فصل قیام – یک قدم رو به جلو

احساس میکنم میبایست ابتدای هر بررسی از بازیهای ایرانی اشاره کرد که به هیچ عنوان نباید صنعت بازیسازی داخلی را با نمونههای خارجی مقایسه کنیم. گرچه هدف ما رسیدن به استانداردهای جهانی است، اما حین طی کردن این پروسه نباید با مقایسه کاری کنیم تا از سرعت پیشرفت آن کاسته شود. چیزی که از اهمیت بالایی برخوردار است حمایت کاربران از بازیسازانی است که تلاش میکنند این فاصله را کمتر کنند. بازیسازانی مانند استودیو رسانا شکوه کویر که با بازی «سفیر عشق» ثابت کرد نزدیک شدن به استانداردهای جهانی یک رویا نیست و با «مختار: فصل قیام» مهر تاییدی روی این ادعا زد. در ادامه با بررسی دومین قسمت از این سهگانه همراه مجله ای سی بلاگ باشید.
مختار: فصل قیام
امتیاز کاربران
- ژانر
اکشن-ماجرایی - پلتفرمها
پیسی - سازنده
استودیو رسانا شکوه کویر - حالت بازی
تک نفره
اگر سریال مختار را تماشا کرده باشید خط داستانی بازی و حوادث آن کاملا برایتان آشناست. این بار قرار است کنترل ابو اسحاق را دست بگیرید و برای خونخواهی امام حسین (ع) و یارانش علیه یزید قیام کنید. در این بین با شخصیتهای متعددی از جمله مهران (که در قسمت اول کنترلش را به دست داشتیم)، عبدالله ابن زبیر، ابن زیاد، محمد حنفیه و… مواجه میشوید. شخصیتهایی واقعی که بخشی از روایت داستان به عهده آنان گذاشته شده و شما را در جریان رویدادهای تاریخی آن زمان قرار میدهند. مسئلهای که درخصوص بازیهایی با داستانهای واقعی وجود دارد این است که ما تمام اتفاقاتی که قرار است درجریانشان قرار بگیریم را پیشاپیش میدانیم. تنها مسئلهای که میتواند این مسئله را پوشش دهد روایت خلاقانه داستان و بکارگیری صحیح آن برای طراحی مراحل بازی است.
مختار: فصل قیام ۱۲ مرحله دارد. طی این ۱۲ مرحله شما مختار را از اعماق زندان ابن زیاد تا روشن کردن آتش قیام همراهی میکنید. اگر سفیر عشق را بازی کرده باشید همه چیز در مختار: فصل قیام برایتان آشناست. همان چهارچوب حفظ شده اما این بار استودیو رسانا شکوه کویر تلاش کرده تا برخی از ایراداتی که به بُعد فنی بازی وارد بود را برطرف کند. برای مثال یکی از بزرگترین ایرادات سفیر عشق بهینه نبودن آن بود. شما برای اجرای بازی با خیال راحت نیاز به یک سیستم قدرتمند گیمینگ داشتید. اما مختار: فصل قیام درگیر این مشکل نیست. بازی به راحتی و با پرفورمنسی مناسب روی سیستمهای ضعیف اجرا میشود و شما میتوانید از تجربه آن لذت ببرید. از طرفی مشکل خشک بودن انیمیشنهای بازی حل شده. کارکتر اصلی بازی یا در واقع مختار حرکاتش را فوقالعاده نرمتر انجام میدهد که خودش یک پیشرفت بزرگ محسوب میشود.
این مسئله زمانی اهمیت پیدا میکند که بدانید همچنان بخشی از مراحل مختار: فصل قیام را طی کردن مسافتهایی طولانی به صورت پیاده یا با استفاده از اسب تشکیل میدهد. به نوعی میتوان دلیل این کار را نمایش محیط شبیهسازی شده و زحمتی دانست که تیم سازنده بازی برایش کشیدهاند. باز هم برای بازسازی قسمتهای مختلف محیط از متون تاریخی و تصاویر موجود استفاده شده. اما یکی از بزرگترین ایرادات سفیر عشق همچنان به قوت خودش باقی است. گرچه محیط بازی بزرگ طراحی شده اما هیچ چیزی برای استفاده از این محیط وجود ندارد. نه میتوانید با NPCها تعامل داشته باشید نه انجام کارهایی مانند ارتقاء سلاحها به حجره یا لوکیشنی خاص سپرده شده. همچنان شما ناظر زندگی مردم و صحبتهایشان با یکدیگر هستید تا زمانی که به نقطه مورد نظر برسید و در این بین اگر کنجکاویتان گل کرد همچنان بازی با برخی آیتمهای خاص که برای بازیابی سلامتی و ارتقاء سلاحها استفاده میشود از شما استقبال میکند.
گذشته از این مسائل، مختار: فصل قیام بیشتر از سفیر عشق با باگهایی عجیب همراه است. مشکلات متفاوتی که برخی مواقع باعث میشوند به مرگتان راضی باشید بلکه بتوانید دوباره از محل ذخیره شدن کار را آغاز کنید، منتها این بار بدون مشکل پیش آمده. حین درگیریها با شروع شدن انیمیشن حمله دشمنان بهتر است از حمله کردن بپرهیزید چرا که در بیشتر مواقع آسیب به هر دو طرف وارد میشود و طبیعتا در این بین شمایید که ضرر میکنید. همچنین دیده میشود که برخی از آیتمهای موجود در محیط باعث گیر کردن دشمنان و باقی ماندنشان در نقطهای ثابت میشوند. البته این مسئله برای شما خبر خوبی است چرا که حداقل میدانید با تعداد کمتری طرف هستید و بعدا میتوانید به نفراتی که دچار باگ شدهاند رسیدگی کنید. احساس میکنم سهم بیشتری از گیمپلی مختار: فصل قیام به مراحل مخفیکاری اختصاص پیدا کرده. این مسئله نه تنها باعث ایجاد تنوع در گیمپلی نشده بلکه از قسمتی به بعد به شدت خستهکننده جلوه میکند. درواقع کار به جایی میرسد که شما ترجیح میدهید در محیط بدویید و توجه سربازها را به خودتان جلب کنید تا سرعت پیشرویتان بالاتر برود.
مدت زمان بازی
داستان اصلی: ۶-۷ ساعت
مشکل دیگری که قسمت مخفیکاری مختار: فصل قیام را به شدت تحت تاثیر قرار داده این است که بازی شما را وادار به استفاده از کاورها و پیش رفتن با آنها میکند. شما نمیتوانید از تیر و کمانتان به عنوان ابزاری برای کشتن بیسر و صدای دشمنان استفاده کنید. تنها زمانی امکان استفاده از تیر و کمان را پیدا میکنید که سربازها متوجه حضور شما شوند و بازی وارد بخش اکشن خودش شود. اینکه هنوز امکان پریدن در بازی وجود ندارد نیز به نوبه خود جالب است. شما باید به نقطهای برسید که مختار نیاز به پریدن دارد و سپس دکمه مربوطه را بزنید تا با انیمیشنی آماده این کار انجام شود! برای درگیری با دشمنانتان میتوانید از چهار نوع ترکیب سلاح استفاده کنید. شمشیر، شمشیر و سپر، تیر و کمان و دو شمشیر همزمان. تمام این سلاحها از ابتدای کار در اختیارتان قرار نمیگیرند و با پیشروی در داستان کمکم به شما داده میشوند. با توجه به بزرگتر شدن درگیریهای بازی، مهم است که ارتقاء دادن سلاحهایتان را فراموش نکنید. همچنین میتوانید برخی ضربات ترکیبی را با پرداخت هزینهشان فعال کنید. این ضربات روند درگیریها را تغییر میدهند و به شما اجازه میدهند با سرعت بیشتری دشمنانتان را از بین ببرید.
اگر تمام مشکلات موجود را کنار بگذاریم، میتوان متوجه شد که مختار: فصل قیام کمکم به آن فرمول طلایی بازیهای اکشن / ماجراجویی نزدیک میشود. بهرحال در جریان ۶ ساعت گیمپلی بازی لحظات مختلفی از جمله دو باسفایت (که جفتشان با یک دشمن و به یک شکل اجرا میشود) وجود دارد که میتواند تاحدودی یکنواختی را از بین ببرد. اما قرار نیست تمام مشکلات ختم به بخش گیمپلی بازی شوند. حتی حضور دوبلورهای بزرگی مانند «منوچهر والی زاده» و «میثم نیکنام» باز هم نتوانسته مشکلات مربوط به دیالوگهای بازی را پوشش دهد. این مسئله زمانی به اوج خودش میرسد که وارد درگیری میشوید و حداقل دو بار از زبان هر سرباز دشمن عبارت «مادرت را به عزایت مینشانم» را میشنوید! این یکی از نقطه ضعفهایی است که در سفیر عشق نیز وجود داشت و متاسفانه راه حلی در مختار: فصل قیام برایش در نظر گرفته نشده.
اما درمورد جلوههای بصری مختار: فصل قیام همه چیز متفاوت است. استودیو رسانا شکوه کویر همچون سفیر عشق توانسته به بهترین شکل ممکن این قسمت را پیادهسازی کند. مختار: فصل قیام به لطف موتور آنریل انجین زیباست و نورپردازی فوقالعاده آن اثبات این قضیه را سادهتر میکند. خوشحالیم که میبینیم بازیهای ایرانی در زمینههای گرافیکی به جایی رسیدهاند که فاصله چشمگیری با استانداردهای جهانی ندارد. به طور کلی میتوان گفت مختار: فصل قیام یک گام رو به جلو نسبت به سفیر عشق محسوب میشود. بسیاری از مشکلات فنی حل شدهاند و همچنان برخی مشکلات دیگر وجود دارد که امیدواریم در بهروزرسانیهای آینده بازی برطرف شوند. اما آنچه در ابتدای متن گفتم را فراموش نکنید. اگر دوست داریم فاصله صنعت بازیسازی داخلی با استانداردهای جهانی به کمترین میزان ممکن برسد باید از محصولات آن حمایت کنیم.
مختار: فصل قیام با کد نسخه پیسی که سازنده بازی در اختیار مجله ای سی بلاگ قرار داده بررسی شده است.

خلاصه بگم که…
مختار: فصل قیام یک گام رو به جلو نسبت به سفیر عشق محسوب میشود. بسیاری از مشکلات فنی حل شدهاند و همچنان برخی مشکلات دیگر وجود دارد که امیدواریم در بهروزرسانیهای آینده بازی برطرف شوند. اما آنچه در ابتدای متن گفتم را فراموش نکنید. اگر دوست داریم فاصله صنعت بازیسازی داخلی با استانداردهای جهانی به کمترین میزان ممکن برسد باید از محصولات آن حمایت کنیم.

میخرمش…
مختار: فصل قیام پیشرفت محسوسی به نسبت سفیر عشق داشته. این مسئله باعث میشود برای تجربه قسمت بعدی بازی هیجانزده باشیم. همچنین نباید مسئله مهم حمایت از بازیسازان داخلی را نادیده گرفت.

نمیخرمش…
باگهای مختلفی وجود دارد که ممکن است گذراندن برخی از لحظات بازی را برایتان سخت کنند. از طرفی مشکلات مربوط به دیالوگها و از طرفی ریتم کند و خستهکننده بازی در بعضی از قسمتها جزو نقاط ضعف آن محسوب میشوند.
-
امتیاز مجله ای سی بلاگ65 - امتیاز کاربران