بررسی بازی Dying Light 2

این روزها معرفی دنباله یک عنوان موفق باعث میشود شک و تردیدهای زیادی به وجود بیاید. آیا استودیو سازنده میتواند دوباره موفقیت قسمت قبل را تکرار کند؟ آیا میتوانند فرمول موفقشان را گسترش دهند یا حتی در تکرار آن هم دچار مشکل میشوند؟ سوالات زیادی وجود دارد که تا زمان انتشار بازی بیپاسخ باقی میمانند. حال تصور کنید اگر اخبار خوبی از پروسه ساخت یک بازی به گوش نرسد و همه چیز در سکوت خبری فرو رود چه میشود! این دقیقا همان اتفاقی بود که برای Dying Light 2 افتاد. استودیو Techland با کولهباری از تجربه در زمینه ساختن بازیهایی که در دنیای زامبیها روایت میشوند تصمیم گرفت فرمول موفق خودش را دوباره آزمایش کند. اما آیا این بار هم همه چیز به خوبی پیش رفت؟ متاسفانه نه.
Dying Light 2
امتیاز کاربران
امتیاز متاکریتیک
77
- ژانر
اکشن-نقشآفرینی - پلتفرمها
ایکس باکس سری ایکسایکسباکس وانپلی استیشن 5پلیاستیشن 4پیسینینتندو سوییچ - ناشر بازی
Techland - سازنده
Techland - حالت بازی
تک نفرهچند نفره
پیش از آنکه Dying Light 2 را آغاز کنم انتظاراتم را از بازی پایین آورده بودم. سکوت خبری هولناک و از طرفی ادعاهای بزرگ سازندگان بازی کاری کرده بود تا دوباره خاطرات سایبرپانک ۲۰۷۷ برایم تداعی شود. Dying Light یک شاهکار بود. اگر Dead Island را تجربه کرده باشید میدانید که Dying Light توانست تجربه حضور در دنیایی که با زامبیها دست و پنجه نرم میکند را چند برابر بهتر کند. فیزیک و پارکور لذتبخش، سیستم مبارزات هیجانانگیز، زامبیهایی مرگبار، اتمسفر بینظیر و البته ترسناکترین شبها در تاریخ بازیهای ویدیویی! شاید با خودتان بگویید تکرار دوباره این المانها و کمی بهتر کردنشان میتوانست از Dying Light 2 یک شاهکار دیگر دربیاورد. این دیدگاه درست هم هست. اما به نظر میرسد Techland در میانه راه تصمیم گرفته جای ادامه Dying Light دوباره به Dead Island برگردد و ادامهای برای آن بسازد!
از Dying Light 2 انتظار داستانی گیرا و جذاب نداشتم. اما بازی حتی نتوانست انتظارات پایین من را برآورده کند. Aiden نام شخصیت اصلی بازیست که در یکی از معدود شهرهای باقی مانده در دنیا دنبال خواهر خود میگردد. در این بین انسانی پیدا نمیشود که در راه رضای خدا به شما کمک کند و همه برای برطرف کردن گوشهای از مشکلاتشان Aiden را مانند یک ویچر میبینند و سریعا تقاضای برطرف کردن مشکلاتشان را میکنند. Aiden هم ناچارا راضی به انجام درخواستها شده و در این بین بیشتر با انسانها و شرایط حاکم بر شهر آشنا میشود. به مرور زمان داستان بازی با لایههایی بیشتر تلاش میکند تا شما را درگیر خود کند، اما افسوس که این لایهها خیلی دیر به آن اضافه میشوند و حکم نوشدارو پس از مرگ سهراب را پیدا میکنند.








قرار است انتخابهای شما در Dying Light 2 تاثیرگذار باشد، یا حداقل این چیزیست که بازی دوست دارد شما فکر کنید. اما حداقل اینطور احساس نمیشود که اگر گزینه دیگری را انتخاب کرده بودید الان خط داستانیتان طور دیگری دنبال میشد. از طرفی منطق داستانی در برخی مواقع با علامت سوالی بزرگ مواجه میشود. برای مثال چطور زمانی که یکی از مهمترین مسئولیتهای شما وصل کردن جریان برق شهر است سیستمهای تصفیه هوا همچنان فعالند و به شما برای گلاید کردن (که قابلیتی جدید محسوب میشود) کمک میکنند؟ داستان Dying Light 2 زمانی آخرین ضربه را میخورد که با دیالوگهایی سرسری و مسخره در برخی مواقع شما را شگفتزده میکند. تنها چیزی که در این قسمت موجب ناراحتی من میشود این است که دنیای Dying Light 2 پتانسیل بالایی برای داستانسرایی بهتر داشت. اما این چیزیست نصیب یکی از مورد انتظارترین بازیهای سال ۲۰۲۲ شده.
اما برگردیم به یکی از ماندگارترین ویژگیهای Dying Light، فیزیک و پارکور. متاسفانه در Dying Light 2 خبری از آن پارکور نرم و روان نسخه اول نیست. انیمیشنهای کند بازی و از طرفی پاسخگویی ضعیف کنترلها باعث میشود تا هیچ چیز مانند نسخه اول نباشد. فیزیک Dying Light 2 نیز به نسبت نسخه اول یک پله ضعیفتر شده. تقریبا همه اتفاقات با انیمیشنهایی آماده نمایش داده میشود و نمیتوانید انتظار داشته باشید که زامبیها را با لگد از بالای ساختمانها یا پنجرهها به پایین پرتاب کنید و از دیدنش لذت ببرید. البته قابلیتهای پارکور بازی به نسبت نسخه اول بیشتر شده و حالا میتوانید بسته به نوع بازی کردنتان شخصیتتان را به مرور زمان با درخت قابلیتهای نبرد و پارکور ارتقاء دهید. سیستم نبرد بازی نیز حین مبارزه با انسانها به واسطه هوش مصنوعی بهترشان چالشبرانگیزتر از نسخه اول است. اما زامبیها مشکل خاصی برایتان محسوب نمیشوند و به همین خاطر شبهای بازی دیگر تکاپو و ترسناکی سابق را ندارند.
مدت زمان بازی
داستان اصلی: ۲۰ – ۳۰ ساعت
ماموریتهای فرعی: ۴۰ ساعت
تنها زمانی باید از شبها بترسید که Chaseتان به لول ۴ برسد. اینجاست که زامبیها با دو ضربه شما را راهی صفحه ریاسپاون شدن کرده و تمام پیشرویتان را از صحنه روزگار محو میکنند. تنوع سلاحها بالاست و میتوانید انواع و اقسام آیتمها را در بازی بسازید. این یعنی همچنان گشتن در محیط بزرگ و لوت کردن ساختمانهای مختلف در Dying Light 2 کاری مهم و جذاب محسوب میشود. منوی کرفت بازی به مرور زمان کاملتر میشود و به شما اجازه میدهد آیتمهای مورد نیازتان را بسازید و از آنها استفاده کنید. البته در این بین مشخص نیست که چرا قابلیت پرتاب سلاحهای اصلیتان از بازی حذف شده! اما بهرحال انواع و اقسام چاقوها، نیزهها، مین و نارنجک وجود دارد که بتوانید با استفاده از آنها زامبیها را سلاخی کنید.






دنیای Dying Light 2 به نسبت نسخه اول بزرگتر شده. طراحی محیط بهتر است و درراستای پیشرفت سیستم پارکور آن جزئیات زیادی به آن اضافه شده. ساختمانهای زیادی وجود دارد که لوت کردن هر کدام چالشی جدید محسوب میشود. بیسهای زیادی هستند که بخواهید تصاحب کنید و مدیریتشان را به بازماندهها یا اعضای گروه Peace Keeper بسپارید. همچنین Fast Travel از نقطهای به بعد نقشی حیاطی در طی کردن مسافتهای طولانی ایفا میکند. برای این کار هم نیازی به لودینگ نیست و به محض اینکه اراده کنید میتوانید به نقطه دیگری از شهر بروید. ماموریتهای جانبی زیادند و به طور کلی کارهای زیادی وجود دارد که بخواهید در دنیای نفرینشده Dying Light 2 انجام دهید. ادعای سازندگان بازی مبنی بر ۵۰۰ ساعت گیمپلی نیز از همینجا نشئت میگیرد. گرچه بعید میدانم واقعا ۵۰۰ ساعت محتوا در آن وجود داشته باشد!
قضاوت Dying Light 2 از نظر بصری کار سادهای نیست. تناقضهای متعددی را میتوان در ظاهر و طراحی بصری بازی پیدا کرد که چندان دلنشین نیستند. برای مثال طراحی واقعگرایانه طبیعت بازی فاجعهای عجیب است. درختان و گیاهها شما را یاد بازیهای نسل هفتم میاندازند و از طرفی رنگبندی محیط و جزئیات ساختمانها و مدلهای انسانها و زامبیها فوقالعاده است. همچنین معلوم نیست که چه بلایی سر افکتهایی مانند خون در بازی آمده. دیگر مانند نسخه اول نمیتوانید با کشتار زامبیها دریایی از خون راه بیاندازید و همه چیز ختم به افکتی کوچک شده که به شما نشان میدهد خون به هوا میپاشد، اما روی زمین دیده نمیشود. خوشبختانه قابلیت قطع کردن اعضای بدن از Dying Light 2 حذف نشده. همچنان میتوانید با سلاحهایتان دشمنان بازی را تکهتکه کنید، اما زخمهایی که در اثر مبارزه روی بدن دشمنانتان ظاهر میشدند به طرز محسوسی کاهش پیدا کردهاند.




ریتریسینگ که قرار بود روزی دنیای بازیهای ویدیویی را متحول کند در Dying Light 2 وجود دارد، اما روشن بودن یا نبودنش آنقدرها تفاوتی ایجاد نمیکند. روزهای ابتدایی انتشار بازی پرفورمنس آن آنقدر ضعیف بود که حتی روی کارت گرافیک 3060Ti هم نمیشد ریترسینگ بازی را با فریمریت ثابت ۶۰ تجربه کرد. خوشبختانه بخش کوچکی از مشکلات مربوط به عملکرد فنی بازی با پچهای ابتدایی برطرف شد. اما لیست بلندی از مشکلات همچنان باقی مانده که در صدر آنها باید بخش کو-آپ را پررنگ نوشت. محال است بتوانید نیم ساعت با دوستانتان بازی کنید و دیسکانکت نشوند! البته Techland گفته که مشغول بررسی این مشکل است و میخواهد هرچه زودتر آن را برطرف کند. حداقل از ما که گذشت، امیدوارم پلیرهای بعدی بتوانند بدون اذیت شدن از تجربه گروهی Dying Light 2 لذت ببرند.
Dying Light 2 با کد نسخه پیسی که سازنده بازی در اختیار مجله ای سی بلاگ قرار داده بررسی شده است.

خلاصه بگم که…
معجزهای در کار نبود، روند مایوسکننده ساخت Dying Light 2 همانطور که انتظارش را داشتیم پایانی شیرین نداشت. بازی به نسبت نسخه اول پیشرفتهایی داشته، اما خیلی از ویژگیهای به یادماندنی و دوستداشتنیاش را از دست داده و تبدیل به تجربهای شده که حداقل با توجه به مشکلات فنی فعلی ارزش زیادی ندارد. انتظارات از Dying Light 2 بالا بود و Techland نتوانست آنها را حداقل در روز عرضه بازی برآورده کند. شاید با منتشر شدن آپدیتهای بازی Dying Light 2 تبدیل به تجربهای ارزشمند مانند نسخه اولش شود.

میخرمش…
اگر نسخه اول بازی را دوست داشتید و میخواهید باز هم پارکور کردن در دنیایی که زامبیها در گوشه کنارش مشغول قتل عام مردمند را تجربه کنید، Dying Light 2 گزینه خوبی است. انتظاراتتان از داستان را پایین بیاورید و از مقایسه آن با نسخه اول به شدت پرهیز کنید. این تنها راه حلی است که باعث میشود Dying Light 2 همچنان یک بازی سرگرمکننده و جذاب ظاهر شود.

نمیخرمش…
داستان و دیالوگهای ضعیف، عقبگرد شدید در فیزیک و انیمیشنها که منتهی به از دست رفتن لذت بخش پارکور شده، مشکلات فنی زیاد و بخش کو-آپی که تجربهاش سردرد را برایتان به ارمغان میآورد ماحصل ۷ سال صبر برای تجربه یکی از بهترین بازیهای سال ۲۰۱۵ است. Dying Light 2 نتوانست آن شاهکاری باشد که انتظارش را داشتیم. اما حداقل امیدواریم که آپدیتهای بعدی تجربه آن را کمی لذتبخشتر کنند.
-
امتیاز مجله ای سی بلاگ70 - امتیاز کاربران
- امتیاز متاکریتیک77