بررسی بازی Redfall

راستش را بگویم از ابتدا هم به موفقیت Redfall امیدی نداشتم. نمایش ابتدایی بازی نشان میداد DNA استودیو آرکین که پیشتر آن را در عناوینی مانند Prey، دثلوپ و Dishonored دیده بودیم در ردفال وجود ندارد. با این وجود اعتبار و کارنامه درخشان برخی از استودیوها همچنان قوت قلبی برای مخاطبان دنیای بازیهای ویدیویی محسوب میشود. متاسفانه اعتبار استودیو آرکین و در مرحله اول مایکروسافت با انتشار Redfall به شدت خدشهدار شد. بازیای که بسیاری از کاربران آن را یک «کلاهبرداری» معرفی میکنند و واقعا هم حق دارند.
Redfall
امتیاز کاربران
امتیاز متاکریتیک
59
- ژانر
شوتر اول شخصماجرایی - پلتفرمها
ایکس باکس سری ایکسپیسی - ناشر بازی
Bethesda Softworks - سازنده
آرکین - حالت بازی
تک نفرهگروهی - درجه سنی بازی
مناسب برای نوجوانان
قطعا Redfall ناقصترین بازیایست که طی سالهای اخیر دیدهام. شاید خیلی از شما تصور کنید مشکلات بازی مانند بسیاری از عناوین دیگر که اخیرا منتشر شدهاند محدود به بخش فنی میشود؛ اما اینطور نیست. ردفال کاری کرد تا متوجه شویم شاید با CD Project سر سایبرپانک ۲۰۷۷ خیلی خشونتآمیز برخورد کردیم. حداقل سایبرپانک از ضعف فنی رنج میبرد اما از نظر محتوا و داستان غنی بود، اما Redfall در هیچ قسمتی نزدیک به استاندارد هم نیست.
داستان بازی سادهترین چیزیست که میتوان تصور کرد. خونآشامها به شهر ماساچوست (Massachusetts) حمله کردهاند و شما تلاش میکنید آنها را شکست دهید و انسانها را آزاد کنید. بخشی از مردم تبدیل به سرباز خونآشامها شدهاند و برخی دیگر نیز تلاش میکنند با آنها مبارزه کنند. شما و دوستانتان نیز با قدرتهای ویژهای که دارید این مسئولیت خطرناک را به دست میگیرید و تلاش میکنید پس از دایر کردن یک مقر در ایستگاه آتشنشانی، سراغ نقاط دیگر شهر بروید.
ردفال این قابلیت را دارد تا همراه با ۳ نفر دیگر از دوستانتان آن را تجربه کنید. در حالت عادی و اگر همه چیز خوب طراحی شده بود، قطعا Redfall پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بهترین تجربههای گروهی را داشت. آنچه بیشتر از همه من را حین تجربه بازی اذیت میکرد درک پتانسیل موجود و میزان دور بودن خروجی فعلی از آن بود. Redfall حداقل به یک سال دیگر نیاز داشت تا نزدیک به آن چیزی شود که انتظارش را داشتیم. انتشار زودهنگام بازی باعث شده تا بسیاری از مخاطبان خودشان را «آزمایشکننده نسخه بتا» و مایکروسافت را برای این تصمیم «شیاد» خطاب کنند. شاید اشاره به این موضوع که ردفال روی فروشگاههایی مثل استیم با برچسب قیمت ۷۰ دلاری عرضه میشود کمک کند تا متوجه دلیل خشم کاربران شوید.
چرا ردفال تا این اندازه مورد انتقاد قرار گرفته؟ ردفال یکی از معدود بازیهاییست که حتی روی ایکس باکس سری ایکس هم پرفورمنس خوبی ندارد. من روی پیسی و با Core i7 11700 و 3060Ti استاتر شدیدی را روی بالاترین تنظیمات گرافیکی تجربه میکردم. به نظر نمیرسد این مشکل ناشی از لود شدن محیط بازی باشد، چرا که به صورت رندوم و حتی در محیطهای بسته نیز پیش میآمد که فریمریت بازی از ۶۰ تا ۴۰ سقوط کند و یک لگ شدید را رقم بزند. از طرفی بارها و بارها پیش میآید که تسکچرهای محیط لود نشوند، آیتمها و NPCها ناپدید شوند یا از دیوار عبور کنند، اتفاقات عجیب در بازی رخ دهد و برخی از افکتها غیب شوند.



سالها بود که هوش مصنوعیی به ضعیفی Redfall ندیده بودم. عملا وضعیت بازی به گونهایست که انگار هیچ هوش مصنوعیای در آن وجود ندارد. خونآشامها یک حمله تکراری را اجرا میکنند، انسانها عملا توانایی مقابله با شما را ندارند، بعضی وقتها متوجه مرگ فردی که کنارشان ایستادهاند نمیشوند و… . گانپلی بازی خوب طراحی شده، اما با انیمیشن افتضاح دشمنان و باگهایی که دارند برخی مواقع نمیتواند کارآمد باشد. بارها و بارها دشمنانی را دیدم که وسط دویدن مانند اسکی روی یخ سر خوردند و در این بین من را هم هدف قرار دادند. یا برخی از دشمنان هستند که پشت ماشین یا دیوارها گیر میکنند، اما باز هم میتوانند به سمتتان شلیک کنند.
شخصیتپردازی ضعیف، میانپردههایی که هیچ تلاشی برای جذاب شدنشان نشده و خیلی ساده و پیش پا افتاده روایت میشوند، طراحی مراحل نامناسب و خستهکننده شدن ریتم بازی را هم به لیست اضافه کنید. گرچه دنیای Redfall اوپنورلد طراحی شده و کارهای زیادی برای انجام دادن در آن وجود دارد، اما مکانیزمهای محدود و طراحی مشابه همه آنها باعث میشود تا پس از ۲-۳ ساعت ابتدایی خستهکننده و تکراری شوند. قابلیت ارتقاء دادن شخصیتتان را دارید، اما سلاحهایتان چنین قابلیتی ندارند و به مرور زمان و با ارتقاء لولتان تاثیرگذاریشان را از دست میدهند. سیستم اقتصاد بازی هیچوقت برایتان یک دغدغه نیست. با پیدا کردن آیتمهای مختلف در بازی و جمع کردنشان آنها را مستقیما تبدیل به پول میکنید و میتوانید از آن برای خرید آیتمهای مورد نیاز استفاده کنید. قابلیتهای شخصیتها تنوع و طراحی جالبی دارند، اما استفاده از آنها برای پیشروی در بازی یک ضرورت محسوب نمیشود و میتوانید بیخیالشان شوید.
مدت زمان بازی
داستان: ۱۱ ساعت
تکمیل کردن: ۱۸ ساعت
حتی هیچ مینیگیمی در Redfall وجود ندارد. شما میتوانید درهایی که قفل هستند را باز یا برخی از سیستم را هک کنید، اما برای هیچکدام از اینها مینیگیمی طراحی نشده و فقط با نگه داشتن یک دکمه اتفاق میافتند. حتی روح و اتمسفر موجود در شهرهای دثلوپ و دیسآنرد هم در Redfall دیده نمیشود و گرچه از نظر ظاهری شباهتهای زیادی با دیگر ساختههای استودیوی آرکین وجود دارد، اما قطعا ماساچوستی که در ردفال میبینیم در ذهن مخاطبان باقی نمیماند.




ردفال یک شکست بزرگ است که جز ایجاد نگرانی برای وضعیت استارفیلد چیز دیگری به دنیای ویدیوگیم اضافه نکرد. Redfall میتوانست یک فارکرای بینظیر در دنیایی با حضور خونآشامها باشد، اما عملکرد فاجعهبارش باعث شد تبدیل به یکی از بدترین بازیهای سال ۲۰۲۳ شود. امیدوارم استودیو آرکین این تجربه تلخ را فراموش کند و با برگشتن به روند سابق دوباره تجربههایی را خلق کند که یکی بیشتر از دیگری در ذهن مخاطبان باقی میمانند.
بازی Redfall با کد نسخه پیسی که ناشر در اختیار مجله ای سی بلاگ قرار داده بررسی شده است.
خلاصه بگم که…
بازی Redfall حداقل یک سال زودتر منتشر شده. همه چیز در این بازی ناقص است و به سختی میتوان نقطه قوتی در آن پیدا کرد. خرید ردفال در این زمان آن هم با قیمت ۷۰ دلاری یک جوک خندهدار است. شاید تجربه آن برای مدت زمانی کوتاه روی اکانت گیمپسی که از قبل داشتید خالی از لطف نباشد تا حداقل متوجه پتانسیلهای جذاب آن باشید.


میخرمش…
هیچ چیزی در Redfall وجود ندارد که شما را مجاب به خریدش کند.
نمیخرمش…
همه چیز در Redfall طوری پیش رفته تا بتوانید با خیالی آسوده آن را نادیده بگیرید و به زندگیتان برسید.

-
امتیاز مجله ای سی بلاگ45 - امتیاز کاربران
- امتیاز متاکریتیک59