بررسی بازی Resident Evil Village – گمشده در دریای نوآوری

Resident Evil Village یکی از مهمترین بازیهای این مجموعه قدیمی و محبوب است و توانسته بود با تریلرهای مرموزش حسابی طرفدران خود را درگیر کند. اما حالا که بازی منتشر شده، سوال اینجاست که آیا کپکام توانسته هایپ پیرامون بازی را مدیریت کند و چیزی جلویمان بگذارد که ارزش هیجان زده شدن را داشته باشد؟ در بررسی Resident Evil Village به این سوال پاسخ خواهم داد. با مجله ای سی بلاگ همراه باشید.
جدیدا هر موقع که خبر معرفی یک رزیدنت اویل جدید منتشر میشود، طرفداران جدید و قدیمی مجموعه میافتند به جان هم و از خواستههای متفاوتشان میگویند. یکی اکشن بیشتر میخواهد و دیگری دوست دارد همه چیز به سمت عصر طلایی و نسخههای کلاسیک مجموعه برگردد.
این وسط کپکام هم نمیتواند بیخیال دو فنبیس کاملا مجزا از هم خود شود و مجبور است که راهی پیدا کند تا هر دو طرف از پای تجربه یک نسخه جدید از رزیدنت اویل راضی بلند شوند. در طی این مدت کپکام چندین و چند فرم مختلف را روی مجموعه تست کرد.
در سال ۲۰۱۷ رزیدنت اویل ۷ را داشتیم که از هر نظر یک رزیدنت اویل کلاسیک در قالبی امروزی به حساب میآمد. بعد از آن رزیدنت اویل ۲ ریمیک منتشر شد که یک بازسازی مو به مو از نسخه اورجینال بود و توانست طرفداران قدیمی مجموعه را بار دیگر هیجان زده کند.
با این حال، در هر دوی این بازیها از بار اکشن به میزان زیادی کم شده بود و با آثاری طرف بودیم که جلوههای ترس و المانهای بقا را به هر چیز دیگری ترجیح میدادند. اینجا بود که کپکام از رزیدنت اویل ۳ ریمیک پرده برداشت تا هم طرفداران جوانتری که بعد از عرضه نسخه چهارم با مجموعه آشنا شدهاند را راضی نگه دارد، هم تست کند و ببیند که استفاده بیشتر از چاشنی اکشن روی فروش بازیها تاثیر میگذارد یا نه.
با اینکه رزیدنت اویل ۳ از نظر کیفی قابل قیاس با دو نسخه پیشین نبود اما فروش قابل قبولش به کپکام این اعتماد به نفس را داد تا مثل سال ۲۰۰۵ یک ریسک بزرگ دیگر بکند و با تلفیق المانهای آثار کلاسیک مجموعه با قالب عموما اکشنتر رزیدنت اویلهای مدرن، اثری به نام Resident Evil 8: Village بسازد؛ اثری که بعد از تمام کردنش حس دوگانهای نسبت به آن داشتم.

بازی کلی ویژگی جدید و نوآوریهای جذاب دارد اما همه اینها در جایی که باید به اوج خودشان برسند و به بهترین شکل ممکن از آنها استفاده شود، میبینیم که کپکام یک دفعه بیخیالشان میشود و به شکلی ساده از درست جمع کردنشان میگذرد. برای مثال، حالا دنیای بزرگی پیش رویمان است که به شکل جذابی همه چیزش به هم متصل است. این ویژگی در نسخههای کلاسیک رزیدنت اویل هم بود اما اضافهتر کردن یک هاب اصلی به دهکده بازی، باعث شده تا پیوستگی دنیای Resident Evil Village به بازیهایی نظیر نسخه ابتدایی دارک سولز شبیه شود.
این اتفاق به شدت جذابی است و باعث میشود تا گشت و گذار در دنیای بازی به شکل شگفتانگیزی جذابتر شود. هر باری که شما پا در مسیری میگذارید، در نهایت به همان میدان اصلی دهکده برمیگردید و بعد از یکی دو باری که این اتفاق میافتد، فقط میخواهید ببینید که بازی چطور یک راه برگشت دیگر برای رسیدن به این هاب پیش رویتان میگذارد. تازه بازی در همین مسیرهای برگشت، آیتمهای ارزشمند بسیاری هم مخفی کرده که میتوانید با پیمودن یک سری ساید کوئست و حل کردن چند پازل مختلف به آنها دسترسی پیدا کنید.
بنابراین ما در Resident Evil Village دنیایی داریم که هم با معماری و پیوستگی فوقالعادهاش شگفت زدهتان میکند و هم دلایلی برای گشت و گذار در آن وجود دارد. اما مسئله اینجاست که آیا اصلا چنین دنیایی به درد یک بازی ترسناک میخورد؟ درست است که ایده کلی دنیای بازی جذاب به نظر میرسد اما این تصمیم کپکام در نهایت باعث شده تا از بار ترس بازی حین چرخیدن در محیط به میزان قابل توجهی کم شود.
چراکه کپکام برای متصل کردن بخشهای مختلف دهکده مجبور بوده که مسیرهای طولانیتری را طراحی کند اما از آنجایی که نمیخواسته رزیدنت ایول 8 تبدیل به یک بازی کاملا ران اند گان مثل دووم تبدیل شود، ترجیح داده تا از تعداد دشمنان، جامپ اسکیرها و محیطهایی که بتوان در مسیرشان تعلیق ایجاد کرد کم کند. در نتیجه به جز دقایق ابتدایی بازی که کپکام با فضایسازی فوقالعادهاش فضای رعبآور دهکده را به شما نشان میدهد، Resident Evil Village ترسناک بودنش را رفته رفته از دست میدهد و صرفا به اثری تبدیل میشود که یک آلودگی در آن شیوع پیدا کرده و شما باید در جریان مراحلش لایکن و زامبی بکشید.
از طرفی حالت بقای بازی در درجه سختی نرمال هم به شدت تهی و بیمعنی است و بازی مثل رزیدنت اویل 4 هرچه برای پشت سر گذاشتن مراحل نیاز داشته باشید را در اختیارتان میگذارد و به شما دلیلی نمیدهد که تک تک گلولههای شلیک شدهتان را بشمارید. طبیعتا انسانی هم که یک شاتگان قدرتمند با بیشتر از ۴۰ گلوله در دست دارد و نگرانی خاصی هم برای ساخت مهمات ندارد، اژدها هم جلویش ظاهر شود نمیترسد؛ چه برسد به لایکنها و زامبیهایی که هوش مصنوعیشان هم واقعا ضعیف است و کم پیش میآید که چالشی اساسی برایتان ایجاد کنند.
این عدم تعادل مشکلی است که در اکثر المانهای دیگر بازی هم به چشم میخورد. مثلا تیم سازنده سعی کرده تا حد ممکن در جریان مراحل بازی نوآوری به خرج دهد و مدام با اتفاقات مختلف مخاطبش را هیجان زده کند. در این مورد هم کار تیم سازنده بینظیر بوده و به جرات میتوان گفت که شاهد رزیدنت اویلی هستیم که متنوعترین طراحی مراحل تاریخ سری را دارد. طراحی برخی از این مراحل هم آنقدر هوشمندانهاند که نمیتوانید از تجربهشان لذت نبرید و هوش تیم سازنده را ستایش نکنید.

برای مثال طراحی مرحله رویارویی با دونو بنوینتو شاهکاری است برای خودش و از معدود مراحل بازی به حساب میآید که واقعا معنی ترس را برایتان هجی میکند. با این حال، نکته اینجاست که میزان نوآوریهای تیم سازنده سقف نداشته و به نظرم برخی نقاط آنقدر پایشان را فراتر از حد گذاشتهاند که از یک جایی به بعد با خودم میگفتم واقعا دارم رزیدنت اویل بازی میکنم؟ نمونه این ادعا را به خوبی میتوانید حین مبارزه با کاراکتر هایزنبرگ ببینید. باس فایتی که واقعا از نظر طراحی، بهترین باس فایت بازی به حساب میآید اما آنقدر ایده دیزاین آن عجیب است که باورتان نمیشود دارید چنین چیزی را در یک رزیدنت اویل تجربه میکنید. با این حال، نوآوری مثل یک تیغه دو لبه است و هم میتواند دستتان را ببرد و هم کارتان را راه بیندازد.
اما حقیقتش را بخواهید من جاهطلبی تیم سازنده را دوست داشتم. درست است که آنها با ایدههای تازه خود، شما را متعجب میکنند اما به هر حال درهای نوآوری نباید بسته باشد و به نظرم تیم سازنده توانسته با دلایلی هر چند ساده، توجیهاتی برای کارهایش بیاورد و مانع از این شود که ویژگیهای جدید بازی تازهشان توی ذوق بزند. در کل خوبی Resident Evil Village این است که نگذاشته بازی به فاجعهای مثل رزیدنت اویل ۶ تبدیل شود و همه تلاشش را کرده تا در بهترین شرایط، حجم نوآوریهای بازی را در حد و اندازه نسخه چهارم نگه دارد.
چیزی که خیلی به این موضوع کمک کرده، قصه بازی و روایت خوبی است که کپکام برای آن داشته. داستان کلیشه پدری که برای پیدا کردن دختر گمشدهاش با عجایب میجنگد، این بار در Resident Evil Village با سرعت و دقت خوبی روایت میشود و کپکام با شخصیت پردازی و پراخت خوب کاراکترها و استفاده به جا از عنصر غافلگیری، کاری کرده که شما تا آخرین لحظه پای بازی بمانید و از تجربهاش لذت ببرید. مهمترین ویژگی قصه Resident Evil Village این است که هجویات زیادی ندارد و کپکام به جای اینکه وقت مخاطبش را حرام کند، برایش سوال ایجاد میکند و با دلایلی منطقی او را برای گرفتن پاسخ میفرستد.

با تمام این اوصاف اما گرافیک و طراحیهای هنری بازی تنها بخشی هستند که هیچ نقدی به آن وارد نیست. انیمیشن تک تک دشمنان و کاراکترها در سطح فوقالعادهای قرار دارند. بافتها حتی در نسخه نسل هشتمی بازی هم به شدت با کیفیتند. از همه مهمهتر نورپردازی و سایهزنی بازی است که به شدت واقعگرایانه هستند و حتی یک باگ کوچک هم در عملکردشان دیده نمیشود.
در کل کپکام طی سالهای اخیر ثابت کرده که در بخش فنی به یک استاندارد خوبی رسیده و داریم نتیجه تمام تلاشهای آنها را به وضوح در Resident Evil Village میبینیم. در کل Resident Evil Village بازی خوبی است. شاید یک رزیدنت اویل معرکه نباشد اما تیم سازنده تلاشش را کرده تا اثری بسازد که هم نوآورانه باشد و هم بتواند فنبیس پیچدهاش را راضی نگه دارد. نتیجه این رویکرد اثری است که بینقص نیست اما تجربه جالبی دارد که به نظرم نباید از دستش بدهید.
نسخه اورجینال بازی توسط تیم سازنده در اختیار مجله ای سی بلاگ قرار گرفته.
خلاصه بگم که …
خلاصهاش اینکه Resident Evil Village از نظر کیفی و ساختاری یکی از بهترین بازیهای مجموعه است. بازی المانهای نوآورانه و جاهطلبانهای دارد که از تجربه اکثرشان میتوانید نهایت لذت را ببرید. اما مشکل اینجاست که گاهی اوقات حجم این جاهطلبیها به قدری زیاد بوده که باعث شده تا Resident Evil Village از ریشههایش کنده شود. با این حال، کپکام همچنان سعی خودش را کرده که هم بخشهای جذابی برای جلب نظر مخاطب مدرنترش ایجاد کند و هم دلیلی به طرفداران قدیمی خود برای خرید این نسخه بدهد.


میخرمش
Resident Evil Village بازی به شدت خوش ساختی است و چه با گرافیک فوقالعاده و چه با طراحی مراحل متنوعش میتواند حسابی سرگرمتان کند. بازی از همه نظر یک بازی AAA کامل است و کپکام موقع ساخت بازی، رویکردی را در پیش گرفته که هم برای مخاطب مدرنترش جذابیت داشته باشد و هم میتواند طرفداران قدیمی خود را راضی نگه دارد.
نمیخرمش
تنها مشکل Resident Evil Village این است که برخی اوقات شور نوآوریهای بازی در میآید و بازی آنقدر روند عجیبی به خود میگیرد که از ریشههایش کنده میشود. در کنار این، Resident Evil Village برای کسانی که به دنبال ترس خالص میگردند هم گزینه خیلی خوبی نیست و نمیتواند آن ترسی که شما به دنبالش هستید را پیش رویتان بگذارد.

-
امتیاز مجله ای سی بلاگ80 - امتیاز کاربران
- امتیاز متاکریتیک84