مشکلات رایج آیفون 15 و راه حلهای آنها
سری آیفون 15 نسبت به نسلهای قبلی خود پیشرفتهای زیادی را به همراه دارد، از فریم تیتانیومی جدید برای مدلهای پرو گرفته تا Dynamic Island در مدلهای استاندارد. همچنین، درگاه USB-C در تمام مدلها وجود دارد. این گوشیها همچنین با جدیدترین نرمافزار iOS 17 عرضه میشوند و از لحاظ پردازنده و دوربین هم ارتقاء یافتهاند. بااینحال، مانند هر گوشی هوشمند جدیدی، سری آیفون 15 نیز مشکلات خاص خود را دارد. در حالی که اپل توانسته است برخی از باگهای رایج را برطرف کند، همچنان برخی از کاربران با مشکلاتی مواجه میشوند. در اینجا به برخی از مشکلات رایج آیفون 15 و نحوه رفع آنها میپردازیم.

مشکل شماره ۱: داغ شدن بیش از حد
مدلهای پرو و پرو مکس آیفون 15 در زمان عرضه با مشکل داغ شدن بیش از حد مواجه بودند که به زودی با بهروزرسانی نرمافزاری رفع شد. بااینحال، برخی از کاربران همچنان با مشکلات مربوط به دما در هر دو مدل روبرو هستند.
راه حلهای احتمالی:
قبل از هر اقدامی، مطمئن شوید که بهروزرسانی iOS 17.0.3 یا نسخههای جدیدتر نصب شده باشد. این بهروزرسانی مستقیماً مشکل داغ شدن اولیه را برطرف کرده است و برای عیبیابی سایر مشکلات، هم یک نقطه شروع مهم است.
اگر به تازگی گوشی خود را خریداری کردهاید، انتظار داشته باشید که در چند روز اول کمی داغتر از حد معمول کار کند، زیرا در حال راهاندازی و تنظیمات پسزمینه است. اگر مشکلات مربوط به دما بعد از دو هفته همچنان ادامه داشت، مراحل زیر را بررسی کنید.
سرویسهای موقعیت مکانی را خاموش کنید. به Settings > Privacy & Security > Location Services بروید.
بازنشانی برنامههای پسزمینه را خاموش کنید. به Settings > General > Background App Refresh بروید. خاموش کردن بازنشانی برنامه برای همه برنامهها، عملکرد عادی آنها را غیرفعال میکند.
مشکل شماره ۲: دردسرهای شارژ
شارژ کردن یکی از مشکلات رایج کاربران آیفون 15 است. این مشکلات میتوانند از کند بودن شارژ یا ریستارت ناگهانی هنگام شارژ تا اصلا شارژ نشدن گوشی متغیر باشند. همچنین، کاربرانی گزارش دادهاند که قابلیت «بهینهسازی شارژ» به درستی عمل نمیکند.
راه حلهای احتمالی:
اولین قدم برای حل مشکل شارژ نشدن آیفون 15، راهاندازی مجدد اجباری است، به خصوص اگر با راهاندازی ساده مشکل برطرف نشد. این کار کمی حساس است و باید به سرعت و با دقت مراحل زیر را انجام دهید:
- دکمهی افزایش صدا را سریع فشار داده و رها کنید.
- بلافاصله دکمهی کاهش صدا را نیز به همین شکل فشار دهید و رها کنید.
- حالا دکمهی پاور را نگه دارید و تا زمانی که لوگوی اپل روی صفحه ظاهر نشود، آن را رها نکنید.
به نظر میرسد برای بسیاری از کاربران، مشکل از عدم سازگاری آداپتور و کابل شارژ باشد. اما راهحل قطعی وجود ندارد، چون به نظر میرسد ترکیبات مختلفی برای افراد مختلف جواب بدهد. برخی میگویند بهترین گزینه شارژر رسمی 20 وات اپل به همراه کابل USB-C به USB-C است که همراه با گوشی عرضه میشود. عدهای دیگر میگویند کابل اصلی کار نمیکند، در حالی که عدهی کمی هم میگویند گوشی فقط با شارژرهای غیررسمی آیفون 15 و با استفاده از کابل USB-A به USB-C شارژ میشود. البته نباید مجبور باشید چندین شارژر و کابل بخرید تا بفهمید کدام کار میکند، امیدواریم به زودی یک راهحل نرمافزاری برای این مشکل برسد. با این حال، همچنان بهترین گزینه استفاده از لوازم جانبی اصلی اپل است.
یک نکتهی مهم: فعلاً از پاوربانکهایی با درگاه USB-C استفاده نکنید. بیشتر پاوربانک ها با درگاههای USB-C از همان درگاه برای شارژ خود پاوربانک هم استفاده میکنند. به نظر میرسد قابلیت شارژ معکوس آیفون با این مورد تداخل ایجاد کند و شارژ گوشی را غیرممکن کند. البته کاربران میگویند استفاده از درگاه USB-A پاوربانک برای شارژ آیفون به درستی کار میکند.
اگر گوشی بعد از چند درصد شارژ شدن، دیگر شارژ نمیشود، به خاطر قابلیت «بهینهسازی شارژ» است. به مسیر
Settings > Battery > Battery Health and Charging > Charging Optimization
بروید و آن را روی «None» تنظیم کنید. فعال گذاشتن این قابلیت باعث میشود گوشی به طور کامل شارژ نشود، اما در دراز مدت برای سلامت باتری بهتر است.
خوشبختانه، اکثر کاربران مشکلی با شارژ بیسیم ندارند. اگر این گزینه برای شما در دسترس است، میتواند راهحل موقت خوبی تا زمان ارائهی راهحل قطعی باشد.

مشکل شماره ۳: هنگ کردن صفحه نمایش
ممکن است آیفون 15 به طور کامل از کار بیفتد (فریز شود). راهاندازی مجدد اجباری راهحل مؤثری برای این مشکل است.
راه حلهای احتمالی:
اگر صفحه نمایش آیفون 15 شما هنگ کرده است، دکمهی افزایش صدا را فشار دهید، سپس دکمهی کاهش صدا را فشار دهید و در نهایت دکمهی پاور را نگه دارید تا لوگوی اپل روی صفحه نمایش ظاهر شود.
مشکل شماره ۴: دردسرهای وایفای
وایفای هم یکی از بخشهای مشکلدار آیفون 15 به حساب میآید. کاربران از کندی سرعت، نوسانات اتصال، و حتی نمایش خطای “عدم اتصال به شبکه” شکایت کردهاند.
راهحلهای احتمالی:
به گفتهی کاربران، راهاندازی مجدد ساده یا خاموش و روشن کردن وایفای میتواند به طور موقت مشکل کندی یا نوسان سرعت را برطرف کند. البته این کار ممکن است چند بار در روز لازم باشد، اما به نظر میرسد سرعت وایفای بعد از آن به حالت عادی برمیگردد.
برخی گزارش دادهاند که قابلیت iCloud’s Private Relay به شکل قابل توجهی سرعت وایفای را کاهش میدهد. این قابلیت شبیه یک ویپیان عمل میکند و ترافیک اینترنت شما را برای افزایش امنیت از طریق دو واسطه جداگانه عبور میدهد. اگر از اشتراک iCloud Plus استفاده میکنید، این قابلیت به طور پیشفرض روشن است.
برای غیرفعال کردن آن به مسیر زیر بروید.
Settings > iCloud > iCloud+ > Private Relay
همچنین میتوانید با رفتن به Settings > Wi-Fi > Information (“i” icon next to the Wi-Fi name) و سپس خاموش کردن “Limit IP address tracking ” این کار را انجام دهید.
خبر خوب این است که اپل در حال کار بر روی رفع مشکلات اتصال شبکه است و به احتمال زیاد این راهحل با بهروزرسانی iOS 17.2 ارائه خواهد شد. تا آن زمان، راهحلهای کلی مانند راهاندازی مجدد دستگاه و مودم و پاک کردن حافظه کش را امتحان کنید.
مورد آخر بیشتر شبیه یک نکتهی آزاردهنده است تا یک مشکل حاد. برخی کاربران میگویند وقتی وایفای را از مرکز کنترل خاموش میکنند، بهطور خودکار در طول شب دوباره روشن میشود. دلیل این امر تنظیم خودکار روشن شدن وایفای در روز بعد است. برای اینکه Wi-Fi برای مدت طولانیتری خاموش بماند، باید به Settings > Wi-Fi بروید و از آنجا آن را خاموش کنید.
مشکل شماره ۵: دردسرهای CarPlay
کاربران زیادی از عملکرد نهچندان ایدهآل CarPlay شکایت دارند. این مشکلات شامل عدم اتصال، کندی، و گاهی اوقات فریز شدن تصویر است.
راهحلهای احتمالی:
به نظر میرسد کابل، مقصر اصلی این ماجراست. همهی کابلهای USB یکسان نیستند و شما به کابلی نیاز دارید که علاوه بر شارژ، برای انتقال داده نیز مناسب باشد. بهترین گزینه کابلهای اصلی اپل است، اما برندهای معتبر دیگری هم کابلهای باکیفیتی تولید میکنند. اگر به دنبال کابل USB-A به USB-C هستید، کابل Belkin انتخاب خوبی است.
برخی کاربران میگویند از آداپتورهای بیسیم CarPlay که برای استفادهی بیسیم در خودروهای بدون پشتیبانی طراحی شدهاند، نتیجهی مطلوبی نگرفتهاند. تا زمان انتشار بهروزرسانی نرمافزاری برای رفع مشکل، بهتر است به اتصال با سیم برگردید.
اگر خودروی شما این قابلیت را دارد، به تنظیمات آن بروید و اتصال از پیش تنظیم شده با آیفون قبلیتان را پاک کنید. همچنین میتوانید نام گوشی خود را در Settings > General > About > Name به چیزی متفاوت از آیفون قبلیتان تغییر دهید.

مشکل شماره ۶: نوتیفیکیشنهای آزاردهنده
برخی از کاربران گزارش میدهند که هشدارهای نوتیفیکیشن حتی پس از خواندن پیام یا ایمیل، یا بررسی سیاههی تماسها برای تماسهای از دسترفته و پیامهای صوتی، همچنان روی صفحه باقی میمانند.
راهحلهای احتمالی:
- به مسیر Settings > Notifications > (app name) بروید و نوتیفیکیشنهای آن برنامه را غیرفعال کنید.
- سپس گوشی خود را راهاندازی مجدد کنید.
- بعد از راهاندازی، به مسیر قبلی برگردید و نوتیفیکیشنهای برنامهی موردنظر را دوباره فعال کنید.
به نظر میرسد این راهحل ساده باعث پاک شدن نوتیفیکیشنهای مزاحم میشود و کاربران میگویند مشکل با انجام این کار برطرف میشود.
مشکل شماره ۷: Face ID کجا پنهان شده؟
برخی کاربران میگویند نمیتوانند گزینههای مربوط به Face ID و رمز عبور را در منوی تنظیمات پیدا کنند.
راهحلهای احتمالی:
این مشکل بیشتر شبیه اشتباه در تنظیمات است تا یک باگ نرمافزاری. مراحل زیر را دنبال کنید:
- به مسیر «Settings > Screen Time > Content and Privacy Restrictions > Passcode» بروید.
- اگر این گزینه فعال است و روی « Don’t allow» تنظیم شده، شما نمیتوانید به Face ID روی گوشی خود دسترسی داشته باشید.
- برای اینکه قابلیت تشخیص چهره دوباره فعال شود، آن را روی «Allow» تنظیم کنید یا تمام محدودیتها را بردارید.

مشکل شماره ۸: رنگپریدگی ناخواسته
مدلهای Pro و Pro Max آیفون 15 با فریم تیتانیومی جدیدی عرضه شدهاند. کاربران گزارش کردهاند که این فریم به شدت اثر انگشت را به خود جذب میکند و برخی نیز میگویند بعد از چند هفته استفاده، کمی تغییر رنگ میدهد.
راهحلهای احتمالی:
اپل میگوید چربی پوست شما ممکن است به طور موقت رنگ فریم تیتانیومی را تغییر دهد. آنها پیشنهاد میکنند برای برگشتن به رنگ اصلی، گوشی را با یک پارچه نرم، کمی مرطوب و بدون پرز تمیز کنید. از آنجایی که این فریم اثر انگشت را به خود جذب میکند، برای اینکه آیفون 15 پرو و پرو مکس شما در بهترین وضعیت ظاهری خود باقی بماند، باید به طور مرتب آن را تمیز کنید.
برخی مشکلات آیفون 15 را نمیتوان به راحتی حل کرد. در این موارد، تنها راه حل انتظار برای بهروزرسانی نرمافزاری است. البته در صورت خرابی سختافزاری، نیاز به تعویض گوشی وجود دارد.
خبر خوب این است که اپل بهطور مرتب بهروزرسانیهایی را برای رفع باگهای مهم منتشر میکند. بنابراین، همیشه مطمئن شوید که نرمافزار گوشی خود را به جدیدترین نسخه موجود بهروز نگه دارید.

Burn-in: چندین کاربر مشکلاتی را گزارش کردهاند که به نظر میرسد مربوط به ” Burn-in” در نمایشگرهای OLED مدلهای Pro و Pro Max آیفون 15 است. برخلاف تصور، این مشکل به خودی خود “سوختگی صفحه” نیست؛ چرا که سوختگی واقعی در نمایشگرهای OLED سالها طول میکشد تا رخ دهد. خوشبختانه اپل توانست با بهروزرسانی نرمافزاری iOS 17.1 این مشکل نمایش ناخواستهی تصاویر را برطرف کند.
گیر کردن در صفحهی راهاندازی حین انتقال اطلاعات: برخی از کاربران آیفون 15 گزارش دادهاند که هنگام انتقال اطلاعات از آیفون قدیمیتر، گوشی در صفحهی راهاندازی گیر کرده است. اپل بلافاصله با بهروزرسانی iOS 17.0.2 این مشکل را برطرف کرد. بنابراین اگر در حال حاضر راهاندازی آیفون 15 جدیدی هستید، حتماً قبل از انتقال اطلاعات، نرمافزار آن را بهروز کنید.
عدم عملکرد فوکوس خودکار دوربین: برخی از کاربران میگویند که فوکوس خودکار دوربین کار نمیکند و باعث میشود تصاویر تار شوند. به نظر میرسد این یک مشکل سختافزاری است و تنها راهحل آن، تعویض گوشی است.
صداهای مزاحم در حجمهای بالا: بسیاری از کاربران گزارش دادهاند که در زمان تنظیم صدای برنامههای چندرسانهای روی 80 درصد یا بالاتر، صدای خشخش میشنوند. در حال حاضر مشخص نیست این مشکل نرمافزاری است یا سختافزاری. امیدواریم اپل بهزودی راهحلی برای آن ارائه دهد.