چرا بازی موبایلی FZ9: Timeshift اشتباهی بزرگ در بازیسازی است؟

اگر علاقهمند به تجربه بازیهای اکشن – شوتر موبایلی هستید، در این مطلب با بررسی بازی iOS و اندروید FZ9: Timeshift همراه مجله ای سی بلاگ باشید.
بازیهای شوتر چند سالی است که تبدیل به بخشی جدایی ناپذیر از دنیای بازیهای ویدیویی شدهاند و طرفداران زیادی دارند. عناوین بزرگی مانند کال آف دیوتی و بتل فیلد، بازیهای شوتر به اوج خودشان رسانند و سبب شدند تا این سبک از بازیها، بقدری جذاب شوند که کمتر کسی بیخیال تجربه آنها شود. با اینحال، بازیهای شوتر نیز مانند دیگر سبکهای بازیسازی، چند سالی است که به خوابی عمیق فرو رفتهاند و دیگر خبری از آن دسته از بازیهای شوتر با داستانهایی شاهکار نیست.
اما این خواب عمیق باعث نشد تا شوترهای موبایلی نیز بخواهند از زیرکار در بروند. اگر دیدن بازیهایی مانند پابجی و کال آف دیوتی موبایلی، شما را به اندازهای که باید شگفت زده نکرده است؛ هیچ جای نگرانی نیست! شوترهای موبایلی بقدری وسیع و متنوع هستند که بتوان از دل آنها، بازیهای خوبی پیدا کرد. خلاقیت توسعه دهندگان و از طرفی، طراحی دوست داشتنی المانها و مکانیکهای کنترلر، باعث شده بود تا شوترهای موبایلی؛ همان حس و حال کلاسیک بازیهای اکشن را داشته باشند و تمی آرکید به خود بگیرند.
انتظارات زیاد طرفدارن یکی از دلایلی بود که توسعه دهندگان را مجبور به ساخت بازیهای باکیفیت و دوست داشتنی میکرد. البته همیشه هم قرار نیست که شوترهای موبایلی عملکردی فراتر از انتظار داشته باشند و تبدیل به شاهکارهایی ویدیویی شوند. گاهی پایبندی زیاد به خط قرمزها؛ دلیلی برای نابودی یک رویا میشود و گاهی ترس از متفاوت بودن؛ کار دستتان خواهد داد. پلتفرم موبایل، جایی است که توسعه دهندگان بسیاری رویاهای بزرگشان را از اینجا شروع کردهاند؛ اما قرار نیست که همیشه خواستن به معنای توانستن باشد.
پلتفرم موبایل در طی چند سال گذشته، عرصهای عالی برای بازیسازهای مستقل موبایلی بوده تا بتوانند خودشان را نشان دهند. اما مسیر موفقیت هرگز به همین سادگی که فکرش را میکنید، نبوده! بازیسازها مجبور بودند که برای جذابیت هرچه بیشتر عناوینشان، از کانسپتهای خلاقانه و جدید استفاده کنند. کانسپتهایی که اگرچه روی کاغذ حرفهای زیادی برای گفتن دارند، اما باور کنید که پایبندی بیش از حد به ایدههای خلاقانه نیز قطعا کار دستتان خواهد داد.
استودیوی بازیسازی Hiker Games از آن دسته از استودیوهای مستقل موبایلی است که دوست دارد کارش را چراغ خاموش پیش ببرد. استودیویی گمنام که وقتی به کارنامهاش نگاه میکنیم، هیچ عنوان قابل دفاعی را نمیتوان پیدا کرد. اما با اینحال، این استودیو تلاش کرده که با ساخت بازیهای مختلف، بتواند خودی نشان دهد و بنظر میرسد که در این راه موفق نیز بوده است.
بازی موبایلی FZ9: Timeshift یکی از آن دسته از بازیهای مورد انتظار استودیوی Hiker Games بود که چندسالی است که پایش به دنیای پلتفرم موبایل باز شده. بازی قرار بود که با تم اکشن – شوتر، یک روایت سینماتیک از جنگ سرد باشد. اما متاسفانه اجازه دهید که همین اول کار بگویم که بازی FZ9: Timeshift واقعا نتوانسته آنطوری که باید و شاید دیده شود و عملکردش، چندان چنگی به دل نخواهد زد. هرچند که بازی پتانسیلهای بالایی داشته، اما استودیوی Hiker Games از این پتانسیلها به بدترین شکل ممکن استفاده کرده است.
پس از اتمام جنگ جهانی دوم و به قدرت رسیدن شوروی و کشورهای غربی به عنوان ابرقدرتهای جهان، تنش بین دو بلوک غرب و شرق به اندازهای زیاد شده بود که مردم آن دوران خودشان را در مرز شروع یک جنگ اتمی میدیدند. هرچند که سالهاست دیگر خبری از دوران جنگ سرد نیست، اما این دوران هنوز در دنیای بازی FZ9: Timeshift به پایان راهش نرسیده. شما به عنوان یک سرباز ویژه، وظیفه دارید تا با حمله به گروهکهای ترویستی؛ جلوی یک جنگ اتمی بزرگ را بگیرید. جنگی که شروعش، میتواند پایانی برای نسل بشریت باشد.
برای اجرای بازی موبایلی FZ9: Timeshift شما نیاز به دسترسی به اینترنت دارید
هرچند که بازی داستانی جذاب را روایت میکند، اما ایکاش گیمپلیاش نیز مانند داستانش بود. FZ9: Timeshift گیمپلی چندان وحشتناکی ندارد، اما استودیوی Hiker Games در ساخت بازی FZ9: Timeshift از کانسپتی استفاده کرده که چندان با سبک بازی هماهنگ نیست! ما در دنیای بازی با مکانیزمهای صحنه هسته و کنترل زمان رو به رو خواهیم شد. برای مثال اگر شما رو به روی دشمنی بایستید و قصد تیراندازی به آن را داشته باشید، همهچیز به یکباره برایتان کند و آهسته خواهد شد.
استفاده از چنین کانسپت خلاقانهای هیچ ایرادی ندارد، اما ناسلامتی بازی FZ9: Timeshift قرار است که یک عنوان اکشن باشد. بازیهای اکشن – شوتر به دلیل گیمپلی جذاب و هیجانانگیزشان شناخته میشوند. این مکانیزم درست مانند این است که شما یک بازی ریسینگ بسازید و اجازه ندهید که هیچکسی بالای ۶۰ کیلومتر برساعت حرکت کند! حتی اگر بتوان با مکانیزمهای صحنه آهسته بازی کنار آمد، نمیتوان بیخیال سیستم نه چندان خوب گان گیم بازی شد!
نمیتوان منکر تنوع خوب اسلحههای بازی شد، اما وقتی سیستم شوتر و مکانیزمهای حرکتی بازی خوب طراحی نشدهاند؛ دیگر این تنوع هیچ سودی نخواهد داشت. تجربه شوتینگ بازی واقعا چیزی نیست که بخواهید آن را تجربه کنید، همهچیز در بازی با تاخیر اتفاق میافتد و گاهی اوقات اصلا متوجه اتفاقات بازی نخواهید شد. اما با تمام این توضیحات باید قبول کرد که بخش داستانی و چپتربندی بازی، واقعا خوب است و اگر بتوانید با گیمپلی بازی کنار بیاید، داستان FZ9: Timeshift میتواند حسابی سرگرم کننده باشد.