گرافیک بهتر بازیهای قدیمی چگونه روی ایکس باکس سری ایکس امکانپذیر میشود؟

برای درک بهتر مطلب، این مقالات را هم بخوانید:
مایکروسافت سازگاری را رکن سوم تلاشهایش برای نسل بعد قرار داده است، این شرکت با فراهم آوردن سازگاری با عناوین ایکس باکس ۳۶۰ حرکتی برجسته از نظر فن سرویس انجام داد و برای نخستین بار آن را در E3 2015 به مخاطبانی که باورشان نمیشد نشان داد. این شرکت به همین زودی تایید کرده لیست فعلی عناوین ایکس باکس اورجینال و ایکس باکس ۳۶۰ با سری ایکس سازگاری خواهد داشت و تمام تجهیزات جانبی هم آنطور که باید کار خواهند کرد. (که توضیح میدهد چرا همچنان از USB Type-A به جای استاندارد جدید USB-C استفاده شده). بنابراین بله، نیازی نیست کنترلر یا فرمان گرانقیمتتان را عوض کنید.
فراتر از این، برای هیچکس جای غافلگیری ندارد که سری ایکس از لحاظ فنی قادر به اجرای تمام کاتالوگ ایکس باکس وان است، اما این بار خبری از یک لایه شبیهسازی نیست – این قابلیت در سطح سختافزاری به کار گرفته شده. بازیها از کلاک پردازنده و پردازشگر گرافیکی سری ایکس بیشترین بهره را میبرند (ایکس باکس وان ایکس برای مقایسه تنها از ۵۰ درصد از مجموع قدرت پردازشی خود برای سازگاری با نسل قبل استفاده میکرد). این یعنی پرفورمنس بالاتر میتوان بازیهای 4K ایکس باکس سری ایکس را با ۶۰ فریم روان اجرا کرد.
پگی لو، مدیر برنامه سازگاری در ایکس باکس میگوید:
در حال کشف راههایی برای بهبود هرچه بیشتر هستیم، شاید لیستی گزینش شده از بازیها. چیزهایی که به دنبالشان هستیم شامل بهبود رزولوشن بازیها و بهبود نرخ فریم -شاید دو برابر کردنشان!- میشود. و روشی که برای این کار داریم کشف چندین متد مختلف است. بنابراین میدانیم که قبلا با متد Heutchy چه میکردیم، شاید اندکی تغییرش دهیم، متدهای دیگری هم برای کشف داریم».
در حضور دیجیتال فاندری، مایکروسافت دو نمایشگر OLED الجی راه انداخت، یکی Gears of War Ultimate را با 1080p استانداردش روی ایکس باکس وان ایکس (این بازی هیچوقت آپگرید وان ایکس را دریافت نکرد) نمایش میدهد و دیگری با 4K خالص روی سری ایکس. بنابر اطلاعات دیباگ روی صفحه، کنسول بازی را با رزولوشن بالاتر اجرا میکند – با مقیاس ۲.۰ و تعداد پیکسل ۳۸۴۰x۲۱۶۰. ذات نمایش این فاکتور دقیق در مقیاسبندی، این سوال را بهوجود میآورد که بالا مقیاس بالاتر هم امکانپذیر است؟ مثلا اسکیل شدن عناوین 720p و 900p به 4K خالص. این سوالیست که فعلا بیپاسخ مانده اما وقتی مطرح میشود لو میخندد.
مزایای دیگری هم در راه است و دارندگان نمایشگرهای HDR عاشق دومین قابلیت کنسول در زمینه سازگاری میشوند. هیلو 5 نسخهای بهبودیافته برای ایکس باکس وان ایکس دارد که دامنه داینامیک بالا در آن واقعا متقاعدکننده است؛ با اینکه 343Industries هیچوقت این بازی را همراه با پشتیبانی از HDR منتشر نکرد. کلاود ماراییس، مهندس نرمافزار مایکروسافت این را نشان دیجیتال فاندری داد که یک الگوریتم یادگیری ماشین چطور میتواند با یادگیری از تکنولوژی HDR پیشرفته Gears 5، قادر به گرفتن خروجی HDR از محتویات SDR در عناوین نسلهای قبل است. خبری از HDR تقلبی نیست. ماراییس یک نقشه حرارتی از تصویر را نشان میدهد که روشنایی هر المان روی صفحه را به نمایش درآورده و به وضوح نشان میدهد هایلایتها فراتر از طیف SDR هستند.

این را در تئوری میتوان در تمام بازیها به کار گرفت. به نظرم ما هنوز در حال کار روی تجربه کاربری و چیزهایی از این دست هستیم، اما این یک دموی فنی است. بنابراین این [هیلو 5] چهار سال از عمرش گذشته، بنابراین بیایید پا را فراتر گذاشته و همین حالا سراغ یک بازی ۱۹-۲۰ ساله برویم – این بازی Fusion Fenzy است. آن موقع هنوز چیزی به نام HDR وجود نداشت، هیچکس چیزی درباره HDR نمیدانست. بازیها فقط از بافرهای ۸-بیتی پشتی استفاده میکردند».
این لحظهای عجیب است. بازی Fusion Frenzy که بازیای برای نخستین ایکس باکس است از طریق سازگاری با نسل قبل با رزولوشن ۱۶ برابر اجرا میشود، و اینبار با HDR بسیار متقاعدکننده و واقعی. این قابلیتی در سطح سیستم ایکس باکس سری ایکس است که یعنی روی تمام بازیهای سازگار که حالت HDR خودشان را ندارند اعمال میشود – و همانطور که ماراییس نشان میدهد، موضوع به تمام لایبرری ایکس باکس بسط داده میشود.