راهنمای محافظت از اپل اکانت در مقابل بدافزارها و هکرها

دنیای اینترنت روز به روز در حال پیشرفت بوده و هکرها نیز با این روند پیش میروند و محافظت از خود در مقابل آنها به امری دشوار تبدیل شده است. در این مطلب قصد داریم چگونگی مقابله با بدافزارها و محافظت از اکانت اپل خود در مقابل آنها را با هم مرور کنیم.
تعداد کاربران آنلاین روز به روز در حال افزایش است و همین موضوع، ریسک حملات سایبری و افزایش بدافزارها را بالا میبرد. با افزایش بیش از پیش جنایات مبتنی بر لو رفتن اطلاعات کاربران در دنیای اینترنت، قربانیان حملات هکرها روز به روز بیشتر میشوند.
اطلاعات هکرها مدام در حال بروز شدن است و کاربران نیز باید خود را برای مقابله با یافتههای جدید آماده کنند. حتی با وجود بهترین اپلیکیشنهای مدیریت پسوردها و رمزنگاری اطلاعات، خود کاربران به عنوان بزرگترین نقطه ضعف در این دنیای پیچیده به حساب میآیند. هکرها اغلب نیازی به شکستن لایه امنیتی اکانت شما ندارند و تنها باید شما را مجاب کنند که در این امر به آنها کمک کنید.
اپل به عنوان یکی از شرکتهای فعال در حوزه امنیت و از آنجا که آنها همواره نگران حریم شخصی کاربران خود بودهاند، لذا تمامی تلاش خود را به کار گرفتهاند تا امنیت کاربران را در فضای اینترنت تأمین کنند. اسناد و مدارک زیادی در وب سایت اپل قرار گرفته که به کمک آنها، میتوانید اطلاعات خود را به بروز نگه داشته و به بهترین شکل، از اکانت اپل (اپل آیدی) خود در مقابل هکرها محافظت کنید.
در ادامه، با روشهایی برای مقابله با بدافزارها و محافظت از خود در دنیای اینترنت آشنا میشویم.
فیشینگ و مهندسی شبکههای اجتماعی
به عنوان یکی از بیشترین روشهایی که از آن برای هک کردن کاربران استفاده میشود، میتوان به گفتن دروغی که سبب جلب اعتماد آنها میشود، اشاره کرد. به عنوان مثال جا زدن خود در قالب یکی از پرسنل تیم پشتیبانی اپل یا مایکروسافت و تماس با فرد قربانی.
در اغلب این موارد، شخص اپل خود را به جای یک از افراد یاد شده جا میزند و سعی میکند تا اعتماد شما را جلب کند. سپس از طرق مختلف، سعی میکند تا روشهای دسترسی به اکانت شما را بررسی کند و به محض رسیدن به خواستهاش، تمامی چیزها را زیر پا گذاشته و ارتباط خود با شما را قطع میکند.
در بعضی موارد، شخص هکر از اطلاعاتی که در سطح اینترنت لو رفته است، به عنوان اهرمی برای جلب اعتماد شما استفاده میکند. به این ترتیب شما متقاعد خواهید شد که او به برخی اطلاعات دسترسی دارد و همین موضوع، احتمالا موجب خواهد شد تا به او اعتماد کنید.
از جمله دیگر روشهای حمله به قربانیان، میتوان به حملات فیشینگ اشاره کرد. در این روش که اغلب از طریق ایمیل یا اس ام اس انجام میشود، شخص هکر لینکی شبیه به لینکهای رایج را برای شما ارسال میکند که در صورت کلیک کردن روی آن، به یک صفحه جعلی هدایت خواهید شد و با وارد کردن اطلاعات کارت یا حساب بانکی، آن جه که نباید رخ دهد، اتفاق میافتد.
اگر تماس ناشناختهای با شما گرفته میشود یا از کشورهای دیگر با شما تماس گرفته میشود، پیش از پاسخ دادن، ابتدا اطمینان حاصل کنید که شخص درست و مهمی آن سوی خط قرار گرفته است. اگر چیزی به ذهنتان نرسید، از پاسخ به این تماس خودداری کنید.

چگونه ایمیل یا پیامهای مخرب را شناسایی کنیم؟
- ایمیل یا شماره تماس، با چیزی که پیشتر شرکت مورد نظر از آن طریق با شما تماس میگرفت، کاملا متفاوت است.
- ایمیل یا شماره تماس شرکت، با چیزی که شما در مشخصات مخاطب وارد کردهاید سنخیت ندارد.
- آدرس لینک ارسال شده، با آدرس اصلی شرکت از نظر ساختار یا حروف متفاوت است.
- حالت یا ساختار متن با حالتی که پیشتر شرکت از آن طریق با شما مکاتبه میکرد، متفاوت است یا حتی غلطهای املایی در متن وجود دارد.
- در متن ایمیل، علائمی مبنی بر درخواست اطلاعات شخصی از شما مشاده میشود.
- همراه با ایمیل، یک فایل ضمیمه هم ارسال شده است که در اغلب موارد حاوی بدافزار است. پس از باز کردن آن چشمپوشی کنید.
اکانت اپل
در حالی که اپل ابزارهای امنیتی بسیاری را برای حفاظت از کاربران خود به کار میگیرد، اما نمیتواند به تنهایی در مقابل تمامی حملات از شما محافظت کند. مخصوصا در شرایط شما که شما به صورت خواسته یا ناخواسته، اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار دهید.
به همین دلیل است که اپل همواره روی محافظت از اکانت اپل تأکید کرده است.
چگونه از اکانت اپل در مقابل بدافزارها و هکرها محافظت کنیم؟
- اطلاعات اکانت یا سوالات امنیتی خود را در اختیار هیچ کس قرار ندهید. اگر شخصی شما را به سایتی هدایت کرد تا این اطلاعات را در آن وارد کنید، هرگز چنین کاری انجام ندهید.
- از تأیید هویت دو مرحلهای برای محافظت از اکانت خود استفاده کنید. اپل حتی در صورت تماس با بخش پشتیبانی، هیچ گاه در این مورد از شما سوال نخواهد کرد.
- از گیفت کارت اپل برای انجام پرداختها استفاده نکنید. بدافزارها و هکرها معمولا از این روش برای قربانی کردن کاربران استفاده میکنند.
- کمی زمان صرف کرده و در مورد سیستم ارتباط اپل با مشتریان خود اطلاعات کسب کنید.
- از راهنمای اپل برای مراقبت از محصولات این شرکت کمال استفاده را ببرید.
- نرمافزارها را تنها از منابع معتبر دانلود و نصب کنید.
- هیچ گاه به صورت ناخواسته روی لینکها یا ضمائم ایمیلها کلیک نکنید.
- اگر شخصی با شما تماس گرفت و اعلام کرد که از سوی اپل این تماس انجام شده، به هیچ عنوان اطلاعات خود را در اختیار او قرار ندهید. به جای این کار، خود به صورت شخصی با تیم پشتیبانی اپل تماس بگیرید و از صحت ماجرا اطمینان حاصل کنید.
گزارش افراد مشکوک
- اگر شخصی خود را به جای پرسنل یا تیم پشتیبانی اپل جا زد، میتوانید این موضوع را به اپل گزارش دهید.
- برای شروع، شما میتوانید ایمیلهای مشکوک را به این آدرس فوروارد کنید.
- اگر در ایمیلها با پسوند آیکلود دات کام، می دات کام یا مک دات کام ایمیل مشکوکی دریافت کردید، میتوانید آن را به عنوان Junk علامتگذاری کرده یا آن را به پوشه Junk انتقال دهید. این موضوع باعث میشود تا سیستم فیلترینگ ایمیلهای اپل هوشمندانهتر از قبل آنها را فیلتر کند.
- اگر موارد مشکوک را در قالب پیام دریافت کردید، از گزینه Report Junk استفاده کنید. همچنین میتوانید مخاطب مورد نظر را بلاک کنید.