بررسی بازی Grounded

بالاخره پس از دو سال دسترسی زود هنگام، نسخه نهایی بازی Grounded توسط آبسیدین منتشر شد. عنوانی به سبک بقا که پس از Pillars of Eternity II: Deadfire و با ظاهری متفاوت هر چند نزدیک به بازی قبلی میتوانیم آن را بازی کنیم. در حقیقت میتوانیم Grounded را یکی از پتانسیلدارترین بازیهای چند سال اخیر بدانیمف اما اینکه آبسیدین چقدر توانسته از این پتانسیل بهره ببرد و مایکروسافت چقدر توانسته انحصاری موفقی خلق کند، سوالی است که در پایان این مقاله احتمالا میتوانیم به پاسخ آن برسیم. در ادامه با مجله ای سی بلاگ همراه باشید.
Grounded
امتیاز کاربران
امتیاز متاکریتیک
83
- ژانر
بقا - تاریخ انتشار
۵ مهر ۱۴۰۱ - پلتفرمها
ایکس باکس سری ایکسایکسباکس وانپیسی - ناشر بازی
Xbox Game Studios - حالت بازی
تک نفرهچند نفره - درجه سنی بازی
مناسب برای نوجوانان
به یاد دارم زمانی که ۳ یا ۴ ساله بودم کارتونی به نام سفرهای علمی که در حقیقت نام اصلی آن The Magic School Bus بود و از قضا چند سالی از زمان تولید آن میگذشت پخش میشد. این کارتون یکی از محبوبترین کارتونهایم بود و ناگفته نماند که در بین هم سن و سالانم هم محبوبیت زیادی داشت. احتمال دارد که این کارتون را ندیده باشید اما به هرترتیب اولین تریلر Grounded برای یادآور سفرهای علمی بود. به همین دلیل کلی به وجد آمدم تا ببینم این بازی چقدر میتواند مرا به دنیایی نزدیک به اتمسفر کارتون یاد شده ببرد.
بنابراین به محض در دسترس قرار گرفتن نسخه ارلی اکسز آن را دریافت کردم. بعد از دریافت کمی تصوراتم دچار تغییر و تحول شد. خوشبختانه و متاسفانه ماجرا این بود که بازی هیچ شباهتی به جز چند المان کلی به فانتزی ذهنم و سفرهای علمی نداشت. دلیل بیان متاسفانه که کاملا مشخص است اما خوشبختانه چارچوب گیمپلی مرا به یاد سری Army Men انداخت. این مسئله سبب شد تا انتظاراتم از Grounded هدفمندتر شود. نسخه دسترسی زودهنگام مشکلاتی داشت که خوب وجود چنین مشکلاتی منطقی و حداقل برای من قابل قبول بودند. این نسخه منتشر شده بود تا خطاها مشخص شوند. اما بهطور کلی این نسخه به خوبی توانست پتانسیل پرقدرت بازی را به من نشان دهد.
در همان سکانسهای ابتدایی Grounded، تیم توسعه نشان میدهد که قرار است ما را در دنیایی که احتمالا از نظر زمانی در دهه ۹۰ میلادی جریان دارد قرار دهد. پس از یک نمایش کلی از این ضعیت مستقیما شما به جایی که به آن تعلق دارید برده میشوید. در جهانی با نسبت تناسبی به مراتب متفاوت از دنیای حقیقی. درمورد جزئیات باید بگویم آبسیدین سنگ تمام گذاشته. محیط آنقدر با جزئیات و زیبا طراحی شده که اصلا جای نقدی باقی نمیگذارد. اصل “نظم به هم ریختگی طبیعت” بیشتر از هرچیز دیگری باعث شده تا این محیط واقعیتر بهنظر برسد. درمورد بافتهای محیط هم باید بگویم، به اندازه طراحی صورت گرفته آرمانی و ایدهآل نیست. اما میتوانیم آن را کامل بدانیم.
از آنجایی که مشتاق تجربه بازی بودم آن را روی هر سه پلتفرم در دسترس تجربه کردم. روی رایانههای شخصی و بخصوص ایکس باکس وان گاها زمانی که روی بافتها تمرکز زیادی پیدا میکنید، آنها از آن حد ایدهآل و واقعگرایانهای که دارند خارج میشوند. به عبارت بهتر بافتها مصنوعی بهنظر میرسند. درمورد تناسب مدلها باید گفت کیفیت کار آبسیدین قابل قبول است. اما نمیتوان آن را ایدهآل دانست. از این منظر که نسبت برخی جانوران با برخی دیگر همگام نیست. برای درک بهتر این مسئله کافی است کارکتری که انتخاب میکنید را به عنوان مقیاس درنظر بگیرید. با اینکه در دنیای حقیقی نسبت یک مورچه کمی کوچکتر از یک عنکبوت معمولی است اما در بازی ابعاد عنکبوتها، که به مراتب آنها را در سراسر بازی هم میبینیم، با مورچهها آنچنان دقیق و ایدهآل نیست. با اینکه در اتمسفر Grounded چنین مسئلهای را میتوان کم اهمیت دانست اما همین جزئیات مانع از اختصاص نمره کامل به بازی میشوند.





درمورد شخصیتهای Grounded باید بگویم، از همان ابتدا میتوانید یکی از ۴ کارکتر موجود را انتخاب و بازی را آغاز نمایید. هرکدام از این چهار کارکتر شخصیتی منحصربهفرد دارند. برای تشخیص اینکه هرکدام چه نوع شخصیتی دارند میتوانید تنها در قسمت انتخاب شخصیت آنها را انتخاب کنید. از نوع گفتار و حتی توضیحاتی که خودشان میدهند به خوبی متوجه این ماجرا میشوید. شخصیت پردازیها در تیمی که در حالت بقا قرار میگیرد کاملا خوب و مناسب است. درواقع عملکرد تیمی آنها در کنار یکدیگر در بخش چند نفره به نهایت تکامل میرسد و در بخش تک نفره نیز به راحتی میتوان بازی را بدون دردسری که بازی را متوقف کند تجربه کرد. صداگذاری کارکترها نیز به خوبی با هویتی که برای آنها تعریف شده همخوانی دارد. همچنین علاوهبر هویت میتوان گفت تقریبا این صداها به خوبی با ظاهر شخصیتها هم هماهنگ است.
تا خیلی از بحث شخصیتها و موجودات موجود در بازی فاصله نگرفتیم هم باید بگویم، عنکبوتها نقش پررنگی در بازی دارند و همیشه قرار است آنها را ببینیم. از سوی دیگر بسیاری در جهان فوبیا عنکبوت دارند. آبسیدین با این هدف که این گروه از مخاطبانش را از دست ندهد، تصمیم گرفت تا حالت فوبیا برای عنکبوتها تعریف کند. درحقیقت اگر از عنکبوتها میترسید و به نوعی فوبیا دارید میتوانید با استفاده از 5 حالت موجود ظاهر آنها را حسابی دچار تغییر کرده و حتی بهطور کلی آن را به موجود فان دیگری تبدیل میکند.
بازی در چند حالت سختی مختلف تعریف میشود. هرکدام از این حالتها پس از حالت معمولی شما را با چالشهای مختلفی مواجه خواهند کرد. زمانی که این حالتها را تجربه کنید به خوبی میتوانید تفاوتهای آنها را احساس کنید و این یکی نکات فوقالعاده Grounded است. اوج این امکان را زمانی لمس خواهید کرد که شاهد تفاوت عملکرد خودتان با انتخاب شخصیتهای مختلف در این بازی هستید.
امکان دیگری که شخصا خیلی از آن لذت بردم و میتوانم به عنوان یکی دیگر از نقاط قوت بازی به آن اشاره داشته باشم، امکان تعریف حالت دلخواه خودتان است. درمورد بخش اکشن بازی هم باید بگویم همه چیز برای من قابل قبول و دلنشین بود. اما گاها منوهای مربوط به کرفت کردن و ارتقاء و جمعآوری منابع و آنالیز آنها کسالتآور میشدند. یکی از بزرگترین دلایل این ماجرا هم کند و تکراری شدن روند بازی بود. تقریبا شیوه بررسی تا هرچیز دیگری در منوها تکراری است.
مدت زمان بازی
داستان اصلی: ۱۰ ساعت
داستان + جزئیات فرعی: ۳۱ ساعت
۱۰۰ درصد: ۷۱ ساعت
بهطور کلی کمتر المانی را در گیمپلی بازی میبینید که تازه باشند اما تقریبا تمامی این المانها حداقل چند پله ارتقاء داشتند این یعنی کسب موفقیتی با ریسک کمتر برای مایکروسافت و البته ایکس باکس. نکته پایانی اینکه از نظر فنی میتوانیم Grounded را یکی از بهترین عناوین ساخته شده توسط آبسیدین و ایکس بکس استودیو بدانیم. اقدام صحیح تیم سازنده در کشف و برطرف کردن خطاها سبب شده تا نسخه نهایی کاملا پولیش خورده و تمیز باشد. برای تکمیل این توضیح باید بگویم تمامی جانوران موجود در بازی زیست، واکنش و عملکرد منحصربهفرد خودشان را دارند و این اصل فوقالعاده دیگری است که میتوانیم به آن به عنوان یکی دیگر از نقاط قوت اصلی بازی نگاه کنیم.
خلاصه بگم که….
Grounded کاملا پتانسیل قرار گرفتن در میان بهترین بازیهای سال را دارد. شاید کمی وسواس بیشتر سازندگان میتوانست آن را به شانس بازی سال نزدیکتر کند. استفاده خلاقانه از ابزارهای ژانر بقا و بازتعریف آنها به عنوان استانداردهای جدید مسئلهای است که قطعا در بسیاری از بازیهای بعدی این سبک خواهیم دید. عناوینی که Grounded را الگو خود قرار دادند. تجربه آن گاهی خسته کننده میشود اما این مسئلهای نیست که خیلی طول بکشد. بخش فنی بازی هیچ جایی برای نقد باقی نگذاشته.


میخرمش….
اگر به بازیهای سبک بقا علاقهمندید و از اکتشاف و ماجراجویی بدتان نمیآید Grounded میتواند از سرگرمکنندهترین گزینههای موجود برای شما به حساب بیاید. بهعلاوه که دست شما تقریبا برای هرنوع خلاقیتی باز است. تنوع و جزئیات محیطی، زیست منحصربهفرد جانوران و تنوع کارکترها همگی از مواردی هستند که شما را حسابی سرگرم میکنند.
نمیخرمش….
پیش از هرچیز باید گفت Grounded عنوانی به سبک بقاست و علاقه شما به این سبک برای تجربه بازی از اهمیت بسیاری برخوردار است. از سوی دیگر مسلما کشف و شهود برای همه ما جذاب نیست بنابراین اگر خیلی از ماجراجویی، مبارزه و سر و کله زدن برای کشف چیزهای مختلف خوشتان نمیآید میتوانید به سراغ دیگر عناوین ژانر بقا بروید که تمرکز بیشتری روی این مفهوم دارند.

-
امتیاز مجله ای سی بلاگ85 - امتیاز کاربران
- امتیاز متاکریتیک83